04 mrt 2024

De lessen van Opgezwolle: streven naar perfectie en de rest komt wel (toch?)

Mediajournalist

Bas Hakker

Dikke tip natuurlijk: de podcast over de opkomst en val van hiphopband Opgezwolle in het begin van deze eeuw. Twee schrijvers/rappers en een producer die in korte tijd heel Nederland veroverden. Vanaf het begin hadden ze succes en ergens vijftien jaar geleden stopte het weer toen de producer andere dingen wilde doen.

Beter worden
Het bijzondere aan de poddoc is dat de mannen nergens praten over succes en volle zalen, maar dat ze het alleen maar hebben over ‘beter worden’. Rappers Rico en Sticks waren constant met elkaar in competitie over wie de beste verhalen vertelde en producer Delic zat wekenlang te rommelen aan de perfectie van de muziek. Ze begonnen zich zorgen te maken toen platenbaas Henkjan Smits hun muziek omarmde; dat was een pad waar ze ver van wilden blijven. Zo maakten ze een nummer genaamd ‘Tunnelvisie’ en dat gaat over de inval van de politie tijdens een illegaal feest ergens in een tunnel in Zwolle. ‘Er zijn geluidsopnames gemaakt en het gevoel van de mensen die daar kwamen moest in dat nummer zitten.’ Ook Rico had dat streven naar perfectie, hij had daarvoor een simpele werkwijze: ‘als ik een nummer 100 keer luisterde moest ie nog niet vervelen, als dat na dertig keer gebeurde, was het geen goed nummer.’

Misschien is dat wel een goede les voor (sport-)mediamakers zoals schrijvers, documakers en journalisten: focus niet op de views en op de promotie, maar op de kwaliteit. Herschrijf eens een zin, doe een interview opnieuw en kijk nog eens kritisch naar de insteek van een documentaire. Maar ja, als je iets maakt, wil je ook dat het verkopen natuurlijk dus wat is nu wijsheid? Volledig voor de inhoud gaan en de komt het geld vanzelf wel of rekening houden met het commerciële?

Derde weg
Ik zou voor een derde optie gaan als mediamaker: maak het product helemaal op jouw manier, hou met niemand rekening….alleen met je eigen snaak. Herschrijf en monteer totdat het eindproduct perfect is en daarna? Dan is het zaak om zo commercieel te zijn als je maar in huis hebt. Michel van Egmond is wel een aardig voorbeeld van die methodiek. Hij bleef maar schaven aan het boek met Gijp totdat de zinnetjes wel direct uit de mond van de tv-ster leken te komen in plaats van uit de pen van Michel. En zijn analyses en beschrijving van het wonderlijke gedrag van de Dordtenaar moest ook perfect zijn. Zijn motto? Een makkelijk leesbaar boek is juist lastig te schrijven. En ja, toen dat boek er eenmaal was, stond hij meer dan open voor interviews. Tegen iedereen die het maar wilde horen, vertelde hij het verhaal van de totstandkoming van een bijzonder boek. En oh ja: als je dan iets maakt aanslaat bij een groot publiek dan moet je er ook klaar voor zijn. Producer Delic besefte eigenlijk niet hoe groot Opgezwolle was en stapte weg op het hoogtepunt, maar als wij van FC Mediacircus morgen gebeld worden (over de FCM Awardshow/Kerstkranstoernooi, het FCM-boek, het opbouwen van een FC media-imperium of alle drie) door Humberto, dorpsgenoot Renze of Hélène dan wandelen we naar de Nick & Son voor een net shirt, goede broek en flitsende schoentjes en dan rijden we naar het Mediapark. Weten jullie dat alvast.     

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.