Zouden jullie het een goed idee vinden als er een soort Pieter Zwart blog zou komen over het echte leven? Oh wacht, ik zal het wel weer even wat beter uitleggen. Anders krijg ik het verwijt onduidelijk te zijn.
Pieter Zwart had, voordat hij hoofdredacteur werd bij VI, een blog genaamd Catenaccio. Daarop legden hij en zijn vrienden uit hoe je met een bepaalde manier van voetballen succes kan boeken. De blog had een goed uitgangspunt: trainen is geen kwestie van geluk of goede spelers, maar van tactiek en het trainer van die tactiek. Van een speelplan bedenken en daarna de mensen op de goede plek zetten, dit systeem perfectioneren en steeds beter worden.
Succes is maakbaar
Dat principe zou je natuurlijk als uitgangspunt kunnen nemen voor een nieuwe blog of nieuwsbrief, voor een complete uitgeverij zelfs. Je neemt als basis dat succes maakbaar is en vervolgens ga je de tactieken blootleggen achter het succes. Wat deed de grondlegger van Nike allemaal qua tactiek om er een succes van te maken? Zo focuste hij bijvoorbeeld op het merk en niet op het maakproces van de schoenen. De ontwerpen waren (waaronder de wafelijzerschoenen) van Nike en de reclames ook, maar bestaande fabrieken gingen de producten maken.
Je kan het principe natuurlijk zo breed doorvoeren als je wil: de beste tactieken om een goedlopend retailmerk te runnen, de methode van Mr Beast om een breed publiek te interesseren of de gedachten achter de PR-campagne van Joost Klein. En als dat een beetje loopt, pak je het hele leven erbij; afvallen, een leuke vrouw regelen in de kroeg, verhalen vertellen op een saaie verjaardag.