Voor ons als mediavolgers zal het vertrek van Arne Slot wel een gemis worden. Zo virtuoos als de optredens van Slot hadden we immers (bijna) nog nooit gezien. Okay, de persbijenkomsten van Beenhakker waren net nog een beetje vermakelijker, maar we hopen wel dat er snel een opvolger klaarstaat die dat niveau aantikt. Speciaal voor die opvolger tikken we nog meer aan keertje op wat hij zo goed deed:
- Openheid
We zijn het normaal gaan vinden dat Slot op elke vraag van de vrijdagse persconferentie gewoon antwoord geeft. Het is in principe normaal gedrag want waarom zou de matige vorm van een spits uit Mexico eigenlijk taboe zijn, maar het is in de voetbalwereld bijzonder. Terwijl het klassieke antwoord op de vraag of Liverpool en Feyenoord er al een beetje uit zijn, is: dat is aan de clubs of ‘ik heb geen nieuws’ zegt Slot gewoon dat de clubs aan het onderhandelen zijn en dat hij verwacht dat ze er uitkomen. Dat kan natuurlijk uit. - Management by media (1)
Een voetbalclub is geen bedrijf omdat je elke week de kans hebt om via de media jouw spelers te beïnvloeden. Daar moet je wel even over nadenken, maar het kan je ver brengen. Je bedenkt bijvoorbeeld: van welke verhalen in de media zouden mijn spelers beter gaan voetballen? Je kan zeggen: het is balen dat we zo weinig diepgang hebben aan de zijkanten, maar je kan ook zeggen: we hebben geweldige buitenspelers en het is een kwestie van tijd dat ze met perfecte voorzetten komen. Het verschil lijkt klein, maar is heel groot. - Management by media (2)
Een ander verschil met een bedrijf is dat je te maken hebt met supporters. Fans, journalisten en andere volgen praten op een bepaalde manier over jouw club. Als ze dan een leuke, jonge, ambitieuze man elke week positief over jouw club horen praten dan gaat dat mee naar die koffieautomaten. Daar kan je natuurlijk rekening mee houden en Slot deed dat. - Bouw een band op met journalisten
Als je naar Erik ten Hag zit te kijken en dan een uurtje naar Slot dan weet je waar het misgaat. Ten Hag ziet journalisten als zijn natuurlijke vijand en Slot als mensen die hem op allerlei gebieden een beter leven kunnen bezorgen. Dat lijkt onbelangrijk, maar dat is 30 procent van het succes van Slot. Hoe moeilijk is het nu om een beetje een band op te bouwen met mensen die van voetbal houden en die allemaal minimaal van HBO-niveau zijn? Zo werkt het leven toch gewoon? Je hoeft niet glad te zijn, maar als iemand jou kan helpen dan is het toch handig om een beetje on speaking teams te zijn met elkaar? Stel ook eens een vraag terug hoe het gaat met iemand, geef eens een nieuwtje weg als het kan of neem jouw telefoon ook op als het even lastig is. Zo moeilijk is het niet. - Het Pieter Zwart-dilemma
Toevallig spraken wij Pieter Zwart (ps, je had gelijk, ik ben een beetje een boomer) van VI afgelopen zomer en die zei zoiets als: de lezers van het magazine zitten helemaal niet op mij te wachten en online is dat anders. Het Pieter Zwart dilemma is dat er veel dertigers en veertigers zijn die houden van gepraat over inschuivende backs en restverdediging. Slot vindt dat ook mooi, maar je moet wel een middenweg zoeken tussen dat tactische gepraat voor een klein publiek en de meeste fans die dat een beetje geklets vinden. Slot kan daar perfect tussen schakelen.
Conclusie
Als de opvolger met deze basisprincipes aan het werk gaat en af en toe even kijkt hoe Slot dat in Engeland doet dan komt het goed. Dan zien we over twee jaar bij Oranje wel hoe Slot dat omdenken heeft geperfectioneerd.