15 mei 2023

Waarom je als sportjournalist altijd moet specialiseren

Mediajournalist

Bas Hakker

Vorige week hadden we Willem Haak als belgast, kenner van het Italiaanse voetbal. In prima volzinnen gaf hij antwoord op al onze vragen over Napoli. Voor de grap moet je eens kijken op de website van Willem; de ene na de andere klus komt voorbij. Of neem Danielle Kliwon die we een tijdje terug al eens als gast hadden. Of het nu Hard Gras, het Sportforum of Studio Sport is; regelmatig legt ze perfect uit hoe zij het voetbal bekijkt. Ze heeft een hele leuke nieuwsbrief genaamd ‘Doorkronkelen’ waarin ze raakvlakken tussen voetbal en cultuur beschrijft, echt heel bijzonder. Of neem Pieter Zwart die in de beginfase van zijn loopbaan een blog had met een vrienden genaamd Catenaccio. Hier legde zij de tactische achtergrond van voetbal uit. Inmiddels is Pieter hoofdredacteur van VI.

Voor journalisten (en andere mensen ook trouwens) wordt het steeds belangrijker en interessanter om een eigen profiel te kiezen en daar zijn meerdere redenen voor:
1. Je wordt gevolgd door het publiek vanwege de specialisatie
Mensen volgen steeds meer mensen dan dat ze mediamerken volgen. Als jij alles wil weten over de historie van Europa dan volg je Maarten van Rossem. Je volgt iemand, op social media of elders, vanwege de vakkennis, maar ook vanwege zijn of haar persoonlijkheid.
2.  Je bent makkelijker te vinden in de media
Even een voorbeeldje van ons ‘denkproces’. Wij weten dat Napoli kampioen is geworden en zoeken dan iemand die daar leuk over kan vertellen. Omdat Jos en ik veel op twitter rondhangen weten we dan direct: Willem Haak. Die kan een beetje praten en heeft er verstand van. Zo werkt dat ook met talkshowtafel; een voetbaljournalist staat alleen in het mentale rijtje van de redactie als ze in de categorie Smeets en Jansma vallen, maar als er iets gebeurt met tv-rechten, media, marketing of vogels dan pak je de specialist.
3. Je bent niet afhankelijk van een werkgever
Veel journalisten en presentatoren zijn ‘gewoon’ in dienst van de zender. Ze vertellen hoeveel een wedstrijd is geworden en of Arne Slot nog een jaartje blijft. Erg zonde want juist mensen die in de media komen, hebben het talent om zelf een publiek op te bouwen. Als ze dan ergens uitgegooid worden kunnen ze altijd zelf ondernemen en dat maakt je onafhankelijk; een eigen online talkshow beginnen, nieuwsbrieven maken of een podcast runnen. Kijk maar eens hoe Hélène Hendriks aan tafel bij Vandaag Inside haar werkgever verdedigde in de TV-rechtenkwestie. Of neem die rare Tucker Carlson die helemaal goud in handen had om een eigen publiek op te bouwen (wants oud-rechts en dus zijn massamedia sowieso stom).
4. Je bent interessant als werkgever
Niet voor niets kiest The Athletic voor journalisten die al een publiek hebben opgebouwd. Als jij als journalist met jouw specialisatie een publiek hebt dan ben je interessanter voor werkgevers. Dat komt doordat je namelijk hebt gedaan wat dat medium ook ambieert: een publiek opbouwen met verhalen. Daarom was Pieter Zwart destijds interessant voor VI; hij had immers al bewezen dat hij online een clubje mensen bij elkaar kan scharrelen met zijn verhalen.     

Conclusie
Kortom, als (sport-)journalist moet je altijd een specialisatie kiezen. Daardoor ben je aantrekkelijker voor werkgevers, onafhankelijker van je bestaande werkgevers en bovendien kan je je veel meer verdiepen en dat is altijd leuk. Het kiezen van zo’n specialisatie is niet zo ingewikkeld; je kiest iets waar jouw interesse ligt, waar een publiek voor is te vinden en wat past bij jouw persoonlijkheid. Pieter Zwart was altijd al bezig met het analyseren van de tactiek, Willem houdt van Italië en Danielle denkt als levenshouding in cultuur meets voetbal. Dan is het schrijven van een nieuwsbrief of het maken van een podcast alleen maar een feest.  

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.