Normaal gesproken is het best logisch om als eventorganisatie of sportclub een mediabedrijf als partner te hebben. Je maakt wat afspraken over de publiciteit en zo ruil je dus geld voor media-aandacht, prima plan. Stel dat bijvoorbeeld de bond van journalisten tegen ons zegt: wij willen wat afspraken maken over het organiseren van een verkiezing voor de topsportjournalist van het jaar? Dan kunnen zij onze mediapartner worden in ruil voor wat geld. Zij hebben dan iets aan ons publiek als mediaclub en betalen daarvoor.
Maar die mediadeals tussen grote uitgevers en clubs of de KNVB vind ik altijd en beetje eigenaardig. Die publiciteit hebben clubs immers niet nodig. Onlangs ook weer kondigde PSV een samenwerking aan met DPG, er was een heus persmoment met zo’n shirt met nummer 12 erop. Ik snap de gedachte wel, de sponsors zijn zo belangrijk dat ze de twaalfde man zijn, maar een mediabedrijf is toch geen onderdeel van het succes van een club? Misschien ben ik te allergisch voor marketingtypes die zeggen tegen journalisten: wel een beetje positief schrijven hé?
Let wel, wij van FC Mediacircus komen niet uit een ei en we weten dat ‘IJs en wederdienende’ geen enkele druk voelt om die mediadeal mee te nemen in zijn verhalen, hij schrijft gewoon wat hij vindt want dat doen journalisten. Maar waarom zou je dan zo’n deal maken? Als club haal je gewoon geld binnen, dat snap ik heel goed, maar waarom zou je het als mediabedrijf willen?
Daar ben ik even ingedoken en een echte kenner van de materie zet de voordelen even op een rijtje (in die volgorde): klanten halen uit de PSV community, relatiemarketing, zichtbaarheid en reputatie. Die kenner heeft gelijk natuurlijk: de uitgever betaalt om toegang te krijgen tot de achterban van PSV die bestaat uit fans en uit een club van bedrijven rond die club. Het is dus gewoon een zakelijke deal om toegang te krijgen tot een publiek en tot een zakelijk netwerk.
Maar toch.
Natuurlijk krijgt DPG wat kaartjes voor relaties/adverteerders waarmee de accountmanagers kunnen shinen, maar die kan je los kopen ook. Daar hoef je geen mediapartner voor te worden. En de DPG-marketeers krijgen wat rechten om abonnementen te verkopen aan de PSV-achterban, mogen ze mails sturen met daarin zinnen als: alles weten over PSV? Word dan nu met korting lid van het AD. Je zou het zelfs kunnen koppelen aan een seizoenskaart.
Marketing.
Allemaal financieel een prima plan. Zakelijk snap ik het helemaal, maar ik zou altijd redactioneel denken. Als ik hoofdredacteur van Sportwereld was en de directie zou om advies vragen dan zou ik zeggen: niet doen. Je loopt toch het gevaar dat een van de PSV-bazen of de trainer in een persco op een dag zegt na een negatief stuk: ik dacht dat we samen met het AD/Eindhovens Dagblad op dezelfde fiets zaten en dan sta je toch voor lul als medium.
En nog even: een medium is nooit een twaalfde man.