24 jun 2024

Hoogste tijd voor On the Road Media (deel 1)

Mediajournalist

Bas Hakker

Het was een serieuze oproep vorige week tijdens aflevering 151 van FC Mediacircus. Ik snap dat talentvolle mensen als Danielle Kliwon, Lars Jesse, Jean-Paul Rison, Neal Petersen en de rest bezig is met podcasts en YouTube shows maken rond het EK, het liefst zo niche mogelijk, maar waarom pakken jullie het allemaal niet wat constructiever aan? Waarom niet alle budgetten, talenten en kennis bij elkaar voegen?

Terecht zei Jos: dan zouden ze in september bij elkaar moeten komen om een goed plan in elkaar te timmeren voor het volgende grote toernooi. Ik zie dat nog wel wat breder zelfs: pak de volgende middagwedstrijd en zorg dat je om 13 uur bij elkaar komt met alle talentvolle journalisten met als doel: een sportkanaal waarmee je serieus de concurrentie aangaat met ESPN, Ziggo, NOS, AD en de Telegraaf.

Blijven mopperen
Want ja, jullie en wij kunnen wel elke keer blijven mopperen op de NOS dat altijd de verkeerde analisten en niet voetbaljonguhs aan tafel heeft (en dat hebben ze ook zeker verdiend) en elkaar het licht in de ogen niet gunt tijdens de podcast, maar het is wel een beetje boomer om alleen maar te zeiken hé? Grote vraag is natuurlijk: stel dat wij van FC Mediacircus zo’n bijeenkomst regelen met al die talenten bij elkaar, wat zou dan de uitkomt moeten zijn? Laten we als basis een soort stresstest doen. Bij zo’n EK hebben alle media hun beste beentje voorgezet, op welke manier zou je nog iets kunnen toevoegen?

Zwarte parel
Ik luister bijvoorbeeld met het meeste plezier naar de VI Oranje Podcast. Afgelopen week namen ze een podcast op in de Zwarte Parel van VI’s international football writer Martijn Krabbendam, Simon Zwartkruis en die leuke Kalum van Oudheusden. Drie mannen in een auto bespraken het leven, voetbal en muziek. Het gevoel dat in die podcast zat, een clubje mensen dat samen iets leuks voor elkaar probeert te boksen, mis ik in de sportmedia vandaag de dag. Bij Tour de Tietema doen ze dat ook goed; je volgt de verrichtingen van een clubje mensen dat allerlei avonturen beleeft. Weten jullie nog hoe de Dick voor Mekaarpodcast in Tirana was rond de finale van Feyenoord in de Conference League? En hoe Martijn, Skiete, de niet voetbaljonguh en de bestsellerschrijver aan een oude tafel in een slecht hotel het leven doornamen? Dat gevoel mis ik in de sportmedia. Het gevoel dat je vroeger altijd meekreeg van Henk en Harrie als ze in Duitsland waren rond het EK, maar wat toen natuurlijk niet echt was. Jongens en meisjes beleven on the road allerlei avonturen.

Het past ook bij deze tijd natuurlijk. Keiharde onderzoeksjournalistiek is leuk, maar de basis moeten de verhalen zijn van een clubje normale mensen. Ik zou het ook ‘On the Road Media’ noemen; we volgen de verrichtingen van een clubje journalisten met grote dromen, namelijk een eigen sportmediakanaal beginnen, en als onderdeel van die rode draad zien we ook hoe het bij Oranje, Ajax, de Spelen van Parijs en in de Formule 1 eraan toegaat. We pakken nog een voorbeeld: Start Up. Kennen jullie dat? Dat is een podcast waarin we de verrichtingen volgen van Alex die zijn eigen podcastbedrijf gaat beginnen: Gimlet. Je hoort hoe hij met investeerders gaat praten, hoe hij met zijn vrouw zijn grote droom bespreekt en hoe hij de eerste mensen aanneemt. Zo zie ik dat wel voor me bij On the Road Sportmedia. In een podcastserie volgen we alle verrichtingen van de young angry generatie van de sportjournalistiek die het anders gaat doen. Ze komen snel bij elkaar bij elkaar om iets moois te bedenken samen: er komt een document met een ambitie, een budget, de rode draad van het station en een aandelenstructuur. Er volgen gesprekken met sponsors, andere geldschieters en platforms als YouTube en Spotify die moeten helpen met de distributie.

En dan: aan de slag, Generatie fucking D. Jullie stelletje luie millennials.

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.