Zelfs bij Nieuwsuur maken ze wel eens items die de werkelijkheid reduceren tot voor- en tegenstanders. Het ging over een nieuwe toepassing van AI, Sora heet het, die het mogelijk maakt om de werkelijkheid zeer waarheidsgetrouw na te bootsen. Terwijl fictieve video’s een jaar geleden nog wat rommelige beelden opleverden, is een wandeltocht van een kat door een willekeurige stad in India niet van de echte beelden te onderscheiden.
Met dat uitgangspunt kan je natuurlijk, met een beetje creativiteit, alle kanten op. Je zou bijvoorbeeld de reclamewereld in kunnen duiken en onderzoeken welke gevolgen dat heeft voor makers. Zij hoeven niet langer filmploegen van tien man die naar Zuid-Afrika trekken te betalen en daardoor zou het goede idee wel eens leidend kunnen worden. Creatievelingen vertellen over de ongekende mogelijkheden om prachtige verhalen te vertellen. Natuurlijk moet je het dan ook over de andere kanten hebben: hoe zit het met de rechten van de beelden en wat zijn klanten bereid te betalen? Je kan ook gaan praten met de makers bij filmbedrijven die hun werk zien veranderen of valt dat mee.
Remy
Maar nee, je kan natuurlijk ook een enthousiasteling en een mopperaar voor een laptop zetten. De enthousiasteling heb je zo gegoogled en die heet Remy en voor de mopperaar kun je bijna iedereen vragen van tegen de 60. Zelfs ik zei tegen de tv: wat een Boomer TV waarop mijn zoon van zestien natuurlijk zei dat dit een typische Boomer-opmerking was.
Het neerzetten van een voor- en/of een tegenstander is een voorbeeld van luie talkshowjournalistiek die je helaas ook in de sportwereld regelmatig voorbij ziet komen. Het komt ook door de vorm (maar ja, dat is ook een keuze): met zijn vieren in een vakje, drie voetbalcommentatoren aan een tafel met een microfoon of twee mannen die in een half uurtje de sport bespreken in een podcast. De basis voor al die vormen van sportmedia is toch vaak: wat vind ik daarvan? Ook wij doen daar een mee door met stellingen te werken.

Verdieping
Toch zou de sportmediawereld er van opknappen als we die meningen eens verruilen voor wat meer verdieping. In dat geval moet je het aandurven om één thema wat dieper te bespreken en dan dwing je jezelf om er wat meer in te duiken. Bij VI hebben ze bijvoorbeeld dat FC Bankzaken waar ze altijd één thema bespreken: de begroting van Ajax, sponsoring of tv-rechten. Het is wel jammer dat die creatieve vormen altijd wat minder aandacht krijgen: een goede podcast over de Africa Cup, eentje over de laatste transfers of een docu over de rechtsback van FC Oostvoorne-Zuid.
Je zou kunnen zeggen: dat is de taak van de publieke omroep, maar van mij mag ESPN ook die verdieping opzoeken. Nu maken ze steeds een docu met zes pratende hoofden op een stoel in een saaie skybox, maar dat kan wel iets beter van het geld van de tv-kijker, voetbalsponsor en stadionbezoeker. Okay, podcast van de antwoorden kom maar met een oplossing.
Komt ie aan: je kan bijvoorbeeld een clubje mensen die verstand hebben van sportmedia elk jaar een potje geven met geld. Zij gaan ervoor zorgen dat dit geld op een leuke, inhoudelijke manier wordt besteed door makers die echt een beetje in de materie duiken. Stel dat wij dat potje krijgen en dat wij het als onze taak als podcast van de antwoorden vinden om leuke dingen te lanceren die geen groot publiek hebben, maar die wel belangrijk zijn. Wij regelen dat snel dus we nemen een uurtje op en naar aanleiding van die show komen we met een lijstje voor ESPN:
1. Een mini docu van zes delen waarin we meelopen met het management van FC Twente;
2. Een reportage in drie delen over het nut van businessclubs in het betaalde voetbal;
3. Een boek over wat er allemaal misging bij Vitesse de afgelopen 10 jaar;
4. Een podcast van zes delen met een reconstructie over Mislintat;
5. Een film over de mascotte bij Heerenveen;
6. Een jaar lang Max Verstappen door de ogen van zijn vader Jos met een dagboek;
7. FC Formule 1; een podcasterie van 52 delen over de financiele zaken achgter de F1-teams;
8. De C1 van Voorschoten97; dit vriendenteam is al jaren bij elkaar, we volgen hoe de spelers hun weg vinden in het leven;
En zo zijn er honderden verhalen te vertellen die iets zeggen over het leven. Want zeg nu zelf beste ESPN-bazen (ze luisteren en lezen ons): het leven is toch te boeiend om alles te reduceren trot een voor- en een tegen?