28 mei 2024

Een nieuw online sportkanaal als het aan FC Mediacircus zou liggen

Mediajournalist

Bas Hakker

Het lijkt een beetje een schoolkrantverhaal misschien, maar zo’n gek idee is het helemaal niet: wat als Ziggo of ESPN tegen FC Mediacircus zou zeggen: wij hebben wel wat budget dus kom eens met een goed plan hoe wij met sport de online wereld een kunnen veroveren! Hoe zouden we dat dan aanpakken?

  1. De rode draad: een tikkie opstandig en anders
    Hiermee maak je meteen het verschil want de meeste mediabedrijven doen maar wat. Ze doen een beetje entertainment, wat radio en online hebben ze ook nog een online titel gekocht, maar een rode draad zit er niet achter. Wat is nu de gemene deler van Talpa of van DPG? Met commerciële bagger zoveel mogelijk geld verdienen, zou je kunnen zeggen natuurlijk, maar dat is wel erg cynische. Een (sport-)mediabedrijf zou altijd moeten beginnen met een rode draad dus: wat is de gedachte achter alles wat je gaat doen? Bij het Amerikaanse Barstool Sports zie je bijvoorbeeld dat de visie van Dave Portnoy stevig verankerd zit in alles wat ze doen. Dat is een boefje die het leuk vindt om de boel op te schudden. Zo begon hij ook in 2003 met een krantje. Daarin stonden advertenties voor gokbedrijven en tips voor het gokken op wedstrijden en wat redactionele verhalen. Het kwam allemaal uit het brein van Portnoy en zo begonnen ze dus in Boston en breidden daarna uit naar andere steden. In 2010 ging hij volledig online en in 2013 zat hij in vijf steden. Bij VI snappen ze dat ook goed; daar maken ze inhoudelijke media over voetbal. The Athletic doet hetzelfde, maar dan voor de volledige sport; serieuze, goed geïnformeerde journalisten die goede verhalen maken die je nergens anders leest.
    Hoe zou dat gaan bij zo’n nieuw online sportkanaal? Daar zou dan de persoonlijkheden van Robert, Jos en mij in moeten zitten. Nu zijn we nogal verschillend, maar daar is wel iets voor te bedenken hoor. Wij zijn redelijk liberaal, houden niet van hokjes, vinden schelden op zijn tijd wel leuk, houden er niet van om altijd correct te zijn, willen mensen niet beledigen, maar wel lekker scherp houden. Zo zouden we dan wel ergens uitkomen: een soort GeenStijl Light van de sportwereld, maar dan niet politiek. Eerlijk, hard waar nodig, innovatief, grappig, niet te zwaar en niet te licht…Zoals Sportweek vroeger de bestaande orde omver wilde trappen als het even kon.
  2. Groot harig doel
    Het grote harige doel zou om een online sportmediabedrijf te zijn waar goede mensen van alle leeftijden graag werken omdat ze dingen kunnen maken die bij henzelf passen. Een plek waar de ruimte is om mooie dingen te bedenken zonder dat er de hele tijd wordt nagedacht over allerlei belangen. Heb je een goed idee voor een podcast of een YouTube show en past die een beetje bij onze rode draad? Ga aan de slag en maak er wat moois van.
  3. De mensen
    Als je dan zo’n rode draad kiest dan horen daar bepaalde mensen bij. Bij FC Mediacircus hebben we best veel mensen in de show gehad en dan weet je wel een beetje wie er bij ons zouden passen: iets van humor, maar niet plat, opstandig maar niet vervelend. Geen last van teveel geloof in jezelf. Mensen als Erik Dijkstra, Sanne van Dongen, Danielle Kliwon, die leuke Wouter van ESPN met die grapjes, Freek Jansen is aanvoerder, producer Hein van Kick Off, Erik van Haren, Pieter Zwart, Merel Ek, Bruce en Jesse van Mediacircus, Joop Buyt, Suleyman, Tom Staal, Anco Jansen. Mensen die houden van een grap, maar die zichzelf ook weer niet zo serieus nemen, boefjes ook. Opstandige types, een beetje stoken en wat plagen.
  4. De programma’s
    Als je dus qua rode draad zegt: wij zijn de boefjes en opstandige types van de sportmediawereld dan horen daar ook programma’s bij die passen in dat profiel. Dat wil dus zeggen: geen brave talkshow waarbij je netjes wat mensen belt en zegt dat het 2-0 werd bij ADO, maar spektakel, lol en meningen om de sport te vieren. We zouden dat online sportmediabedrijf beginnen met een sportshow op YouTube/podcast waarin je alles knalt waar het nieuwe bedrijf voor staat (en alles anders is dan wat er al is). Pieter Zwart legt in vijf minuten uit waar het misging bij club X, Merel Ek stelt onaangepaste vragen tijdens een saaie persco, Sanne van Dongen interviewt spelers liggend op het gras, Dijkstra maakt een mini-reportage van vijf minuten en Kliwon bespreekt haar lievelingsportboek. Wat opvalt? Iedereen doet precies waar hij of zij goed in is en natuurlijk praat Bouwman het aan elkaar want hij is de beste de komende tien jaar (niet doorvertellen).  

5. De toekomst
Uiteraard zorg je direct dat je wat geld gaat verdienen door goede sponsors te regelen. Alleen via YouTube-geld is dat niet te doen, maar je begint direct met het opbouwen van een fanschare via het clubblad/de nieuwsbrief. Voor het publiek komen er mini-events, de redactie spreekt op congressen, we maken reclames voor externe partijen, werken met sponsors op YouTube en in de podcast en komt reclame. Na een paar jaar gaan we uiteraard uitbreiden en altijd passen die nieuwe plannen bij de grote rode lijn die we nu hebben bepaald; een opstandige podcast over vrouwenvoetbal met Sanne en Danielle, een nieuwsbrief voor padelfans gemaakt door Freek Jansen en een YouTube-kanaal met liggende Sanne-interviews.      

Screenshot

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.