‘De kracht van het gesproken woord is enorm’, aldus Kees Jansma in onze podcast gisteren. Wat was het een feest, Jansma in de uitzending. Vooral omdat hij woordvoering terugbrengt naar de essentie. Hij redeneert heel simpel. Topmensen zijn in staat om een topverhaal te vertellen en moeten dat gewoon goed brengen. Elke mogelijkheid is een kans. Toch hebben spelers en coaches er lang niet altijd zin in. Kees legde uit hoe hij daar mee omging.
De methode Kees Jansma bestaat (niet).
‘Bestaat er zoiets als de methode Kees Jansma?’, vroeg ik hem. Bij ons op kantoor (Coopr, red) gaat die methode al een tijdje rond. Niet echt stelde hij, om vervolgens de hele methode Kees Jansma uit de doeken te doen. Ik snapte wel waarom hij niet echt zei. Zijn methode is geen rocket science. Het is de methode van gezond verstand, de methode van enerzijds de kijker en anderzijds het belang van de spelersgroep en het einddoel (de wereldtitel in dit geval). Je moet je gewoon voorbereiden, stelde Kees. Ja, Van Basten, dat is een flierefluiter die helemaal nergens op voorbereid was (ook zijn kracht). Dus die moest je af en toe vertellen hoe de wind zou kunnen waaien. Rollenspellen, ja die deden ze altijd wel bij de KNVB. In jargon zouden we dat mediatrainingen noemen. Maar Kees, ja Kees, is onderdeel van het voetbal establishment, en is dus streetwise. Snapt de karakters van coaches, heeft de persoonlijkheid om zijn punt te maken en rekent dus ook feilloos af met zo’n Bergwijn die niks zegt achter de microfoon (totale desinteresse).
Creëer en verzilver kansen.
Maar wat Kees ook snapt, is dat je niet elke battle wint. Maar dat je de strijdjes af en toe toch moet opzoeken. Omdat je anders een soort eindredacteur wordt. Kees bleef tegen van Gaal zeggen dat hij moet praten met VI en de Telegraaf. Dat kunnen wij bij FC Mediacircus waarderen. Want die ‘boycot’ van Martijn, Valentijn en nu Noa is toch wel heel erg kinderachtig. En een gemiste kans. Want zoals Kees zegt: je hebt het niet tegen Martijn of Valentijn maar tegen de lezers van VI en de Telegraaf. En dat zijn er best veel. En die kun je met de inhoudelijke bagage van Van Gaal met gemak in jouw kamp kletsen. Want anders is het alternatief dat Mike, Valentijn of Martijn bepalen wat je lezers voorgeschoteld krijgen. Dan kun je maar beter zelf de regie pakken. En dat is nu net het punt van woordvoering en mediatraining. Niet wegduiken, maar juist je kansen creëren en verzilveren. Geheel in stijl met de Nederlandse voetbaltraditie!