Kennen jullie The Gist? Dat is een Amerikaans sportmedium met vooral vrouwen in de redactie die het als hun missie zien om de door mannen gedomineerde wereld van sport te veranderen. Check hun missie. ‘Launched in 2019 by three college friends — Jacie deHoop, Ellen Hyslop and Roslyn McLarty — The GIST is all about changing the game in the male-dominated sports industry where less than 15% of journalists are women and less than 5% of coverage is on female athletes and non-binary folks. Our 40-person team works day in and day out to change those stats.’
Vrouwelijke stem
Hyslop in Forbes: ‘We believe that increased diversification and representation of female sports journalists, will result in increased coverage of female athletes. Most female journalists inherently believe in the value and potential of women’s sports and generally are more inclined to push for that increase in coverage. This, in turn, has the potential to unlock more fans. Something we’ve learned at The GIST is that there is a massive number of women (and men!) who are interested in sports news provided in a female voice and perspective. This previously undervalued fan will only grow with increased representation in the industry and by feeling like sports are a welcoming community for them (women are tired of being challenged about their sports fandom!).’
Het is een goed initiatief natuurlijk met een duidelijke missie. Niet alleen brengen ze de hoeveelheid vrouwelijke sportjournalisten omhoog door het gewoon te doen, maar ze hebben ook nog eens oog voor misstanden in de sport zoals het ongelijk betalen van vrouwelijke en mannelijke sporters. Grote vraag: zou die aanpak in Nederland nodig zijn en werken? Die cijfers zijn natuurlijk schrikbarend. De eerste impuls is misschien dat het niet klopt, maar in de VS draait alles om vier sporten – basketbal, honkbal, Americain football en ijshockey – waarbij de vrouwelijke variant veel minder groot is dan de mannelijke. Daardoor is er niet alleen sprake van een mannencultuur in de sporten zelf, maar ook in de media. Je moet dus iets doen om het te veranderen.
Alles draait om voetbal
Hoe zit dat in Nederland? Ook bij ons zijn er wel wat stappen te maken. Bij ons gaan sportmedia vooral om voetbal en qua sponsoring, kwaliteit en aantal toeschouwers is daar nog een forse inhaalslag te maken in het vrouwenvoetbal. In de sportmediaploegen die werden afgevaardigd naar Duitsland domineerden ook de mannen. We pakken er even een oude blog bij. ‘Nu even ‘droog-stukje-alarm’, maar dat hoort erbij. Anne-Fleur Gähler schreef in 2021 een Masterscriptie voor de opleiding Journalistiek & Media aan de UvA over het gebrek aan vrouwen op sportredacties. Zij analyseerde de ontwikkeling van het aantal schrijvende sportjournalisten tussen 2009 en 2019. Uit het onderzoek blijkt dat van de geschreven verhalen in 2009 (ongeveer 15 procent door een vrouw is gemaakt en 85 procent door een man, dat percentage is in tien jaar niet veranderd.’
Kortom, ook hier is er nog een wereld te winnen maar ik denk dat een vrouwenmedium niet direct de oplossing zal zijn. De echte oplossing ligt in handen van ESPN, NOS, AD, VI en Telegraaf. Zij moeten simpelweg de opdracht oppakken om goede vrouwelijke sportjournalisten in hun teams te zetten. In de NOS Voetbalpodcast moet een vrouw komen, in de vakjes moeten er een of twee zitten, Etienne van AD moet bellen met vrouwen en zelfs bij FC Afkicken moeten er nog meer vrouwen komen. Op die manier komt er immers vanzelf aandacht voor vrouwelijke sporters, worden vrouwelijke thema’s zoals gelijke betaling op de kaart gezet en zullen talenten zich melden bij de hoofdredacteuren. Bovendien zullen die culturen op de sportredacties er van opknappen (minder ruzie!). En ja, zo zullen sportculturen ook gaan veranderen en zullen er overal vrouwen gaan werken bij clubs. Zo’n sport- en mediacultuur veranderen is immers geen kwestie van actie voeren, maar een kwestie van doen.