06 feb 2024

Zijn social media een alternatief voor de rare baasjes op het Mediapark?

Mediajournalist

Bas Hakker

Afgelopen week zat Samya Hafsaoui aan tafel bij Humberto en ze zei interessante dingen. Zij is oud-medewerker van DWDD en het ging over de machtsstructuren in de mediawereld. Even parafraserend: ‘Je bent als maker vogelvrij omdat je altijd afhankelijk bent van een paar gatekeepers die bepalen of jij leuk bent. Als dat het geval is dan heb je werk en dus een leuk leven met een groot huis.’

Anders
Ze heeft gelijk natuurlijk en sprak terecht de hoop uit dat deze organisatiestructuur in de nieuwe media anders zou zijn. Dat je op Instagram, YouTube en TikTok zelf bepaalt wat je doet en dat het publiek vervolgens jouw baas is en niet – om de oud-redacteur bij de NPO te citeren die ik erover sprak – een of andere gast die niks kan, maar er toevallig goed uitziet.

Als principieel baasloze deel ik de mening van Hafsaoui, maar ik vind wel dat met die uitspraak het werk gaat beginnen en niet eindigt. Er moet geen bond of praatgroep komen die gaat pleiten voor minder gatekeepers op het Mediapark, maar je moet zelf aan de bak als ondernemer. De manier waarop nieuwe media functioneren maakt wel minder afhankelijk, maar alleen als je keihard gaat werken om dat mogelijk te maken.

Perverser
Dat komt door het businessmodel op de socials dat vele malen perverser is dan op het Mediapark. Terwijl in Hilversum alle gaat om de welwillendheid van soms rare baasjes draait het op social media om de grote getallen én om het meewerkend vermogen van grote, abstracte bedrijven. Instagram en TikTok betalen jou niets voor het bereik dat jij binnenhaalt als maker en YouTube zo weinig dat je er in Nederland geen half brood van kan kopen.
Maar ja, als je goed bent en iets toevoegt dan bouw je wel een publiek op en daar liggen de mogelijkheden. Die mensen op Instagram of TikTok moeten kaartjes voor jou gaan kopen. Er zijn echter wel wat zaken waar je op moet letten en die zaken kosten een heleboel bloed, zweet en tranen:

  1. Doe iets wat de rest niet doet (zorg dat je een onderwerp claimt waar mensen behoefte aan hebben en waar jij alleen verstand van hebt);
  2. Zorg voor e-mail adressen want anders is jouw publiek van de socials (koppel snel een nieuwsbrief aan jouw video’s, blogs of podcast);
  3. Lanceer een verdienmodel (zoek sponsors, organiseer events of laat mensen betalen voor jouw nieuwsbrief);
  4. Bouw jouw publiek uit.

Het is het bekende rijtje van Joe Pulizzi, de expert die er een studie van maakte en kleine ondernemers helpt via The Tilt. Hij weet ook dat het minimaal drie jaar kost om een beetje een business voor jezelf op te bouwen. Let wel: dan hebben we het over iets waar je van kan leven en niet over een imperium. Het betekent dus dat je – naast jouw eigen contentbusiness – voorlopig moet blijven werken en dan kom je die oude structureren als vanzelf weer tegen.

Dus ja, je kan je ontworstelen aan het systeem van Hilversum met de baasjes en de andere ijdele mensen met teveel macht, maar dan moet je ook echt aan de bak. En als je daar geen zin in hebt, kan je ook gewoon een leuke baas gaan zoeken want die zijn er ook natuurlijk ook.

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.