07 mrt 2023

Zeven John de Mol-achtige formats die 433 doen vergeten

Mediajournalist

Bas Hakker

Bij FC Mediacircus hebben we deze week Ralf Crutzen als gast. Behalve tweetkoning van MVV is hij ook nog eens werkzaam bij 433 dat jullie uiteraard kennen als platform op Instagram met die grappige video’s die je op andere plekken niet tegenkomt. We hadden het in aflevering 86 erover of klassieke sportmedia met belangstelling naar 433 kijken en natuurlijk gebeurt dat. Totaal onnodig trouwens want wij als ‘podcast van de antwoorden’ presenteren met liefde de zeven sportmedia-ideetjes die nog beter zijn dan 433.

  1. De B1 van SVLV
    In een wekelijkse show op YouTube volgen we de verrichtingen van de B1 van SVLV uit Voorschoten. We zien hoe de jongens het doen in de hoofdklasse, volgen de progressie onder trainer Wilfred, maar het gaat ook over hun ambities want ze dromen (veel te) groot.
  2. Evert & Sierd 2.0  
    Waarom moeten we het altijd doen met saaie commentatoren die vertellen dat Henk de bal naar Peter schuift. Evert en Sierd 2.0 (of Suse en Leanne 1.0) zitten bij elkaar en geven commentaar tijdens wedstrijden dat wij gewoon live kunnen horen. We zien hoe de mannen of vrouwen het voetbal vergelijken met het echte leven.
  3. De eerlijke makelaar
    Suzanne is 21 en het is haar grote droom om de voetbalwereld te veroveren als een eerlijke makelaar. Ze vraagt geen belachelijke bedragen aan voetballers voor onderhandelingen met clubs, maakt plannen voor social media en heeft overal contacten. We volgen haar verrichtingen vanaf het prille begin tot en met het grote succes waarbij ze de grootste sterren van de planeet bijstaat.
  4. De vriendenpoule
    Teun, Eva en Willen zijn 20 en ze hebben al jaren een voetbalpoule met wat vrienden. Wij volgen wekelijks de gesprekken over het voorspellen en ondertussen houden we de levens van de goede vrienden in de gaten. Drie mensen uit de poule maken een podcast en dan gaat het over de wedstrijden die ze voorspellen, maar ook over het leven. Een sponsor moet gemakkelijk te vinden zijn.
  5. Het clubblad
    Niels, Rikkert, Chris, keeper Patrick en Bas zijn bijna 50 en ze hebben allemaal zo hun eigen gedoetjeslevens met kinderen, werk, niet betalende opdrachtgevers en vergeten dromen. Ooit bespraken ze twee keer in de week het leven in de kroeg en dat gaan ze weer doen, maar dan in YouTubevorm. Ze doen dat aan de hand van alle afleveringen van het clubblad uit 1992 dat een van de mannen heeft kunnen regelen via de clubarchivaris. Daarin staat een verslagje van hun wedstrijd van destijds (dank vader X voor het flesje) en de tussenstand. Het gaat dus over die periode in hun leven, maar ook over nu. Wat is er uitgekomen van hun dromen van toen?
  6. De Olympische droom
    In 2026 vindt er weer een editie plaats van de Olympische Jeugdzomerspelen, deze keer in Dakar. Voor veel sporters is dat een mooi opstapje naar een topsportloopbaan. Wij volgen de verrichtingen van drie talentvolle sporters; ze nemen elke week met elkaar een podcast op, houden een blog bij en bespreken de dag in een gesproken video.
  7. FC Mediacircus
    Podcastmakers Robert, Jos en Bas hebben een droom: een club beginnen die alles anders doet en toch de wereld verovert. Genoeg foute voorbeelden van profclubs waar het grote geld heerst, maar bij FC Mediacircus is alles anders: het is een plek waar iedereen zich thuisvoelt. De mannen vinden ergens in een dorp of stad een prima functionerend stadion en besluiten daar de boel helemaal vanaf de basis op te bouwen. De FC is een plek waar jong, oud, man, vrouw, allochtoon of autochtoon samen aan iets geweldigs bouwen; een mediabedrijf, kinderopvang, school, garage en dorpshuis voor de oude en jonge mensen in de buurt. We volgen de mannen vanaf het eerste begin: de podcast die ze samen maken en zien hoe ze een locatie zoeken, sponsors vinden in het bedrijfsleven en – puur op basis van hun eigen idealen en expertise – bouwen aan een nieuwe profclub. Ze hebben een duidelijke afspraak over de werkverdeling: Robert doet het technische gedeelte en de contacten, Jos zorgt voor de inkomsten en heeft de algemene leiding en Bas regelt alle mediazaken. Op hun YouTube-kanaal volgen we de verrichtingen en de leden (in combinatie met de betaalde nieuwsbrief) melden zich op grote schaal aan.

Conclusie
Ja, ja, ja. Wij weten ook wel dat alles al een keertje gedaan is, maar we zeiden ook: John de Mol-achtige ideeën. Niet splinternieuw dus. Het is namelijk niet zo dat grappige video’s nog niet bestonden totdat 433 zich er op stortte. Zelf vinden wij nummertje zeven het beste plan dus ik ga snel locaties bekijken in Roosendaal, Amersfoort, Veendam en Haarlem voor onze clubplannen. Wat denken jullie van de clubkleuren blauw en groen?
Ciao!     

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.