19 mrt 2023

Wrexham gaat heel groot worden door Ryan Reynolds, maar niet alleen door geld

Mediajournalist

Bas Hakker

Ergens tijdens de pandemie hing de Engelse acteur Humphrey Ker rond op de set van een tv-serie. Tijdens het wachten op de volgende scene keek hij altijd naar voetbal en collega-acteur Rob McElhenney vond dat wel gezellig. Het was voor Liverpool-fan Ker echter lastig om de liefde uit te leggen voor het voetballen én voor de club zelf. McElhenney is immers een Amerikaan en daar kan een sportteam rustig een keertje van stad wisselen als het zo uitkomt. Ook is de spanningsboog daar heel anders: terwijl je in het voetballen jouw club het hele jaar ziet strijden voor lijfsbehoud, promotie of Europees voetbal is dat in de VS anders. Daar kan een seizoen relatief snel weer voorbij zijn als je de play-offs mist. Ker in de podcast van The Athletic: ,,Ik probeerde hem het fenomeen ‘clubliefde’ uit te leggen, dat je jouw club altijd en overal steunt. Dat lukte maar matig, maar op een dag zei ik tegen hem: je moet Sunderland till I die kijken. Dan snap je waar ik het over heb.’’

In een weekend dat zijn vrouw weg was, keek hij alle afleveringen van de Netflixserie. Na afloopt zei hij tegen Ker: ‘ik snap nu pas wat je bedoelt met die clubliefde, we zouden eigenlijk een club moeten kopen’. Ker dacht dat hij een grapje maakte, maar ging toch even voorzichtig rondstruinen. Hij kwam terecht bij Wrexham AFC, actief op het vijfde niveau van Engeland, en gevestigd ergens in klein stadje in Wales. McElhenney vroeg zijn collega-acteur Ryan Reynolds om mee te doen en de rest is geschiedenis. In februari ging 98,6 procent van de Wrexham-Supporters Trust akkoord met de verkoop van de aandelen aan het acteursduo voor ongeveer 2,5 miljoen dollar, prima op te hoesten trouwens want Reynolds vraagt normaal gesproken 20 miljoen dollar per film.

Meerwaarde
Okay, vanaf dat moment was er dus wat meer geld, kwamen er betere spelers en de resultaten volgden ook voorzichtig: wat rondjes FA Cup, maar de promotie strandde in de halve finale van de play-offs. Maar ja, terwijl de inmiddels beruchte ‘oliesjeikmethode’ om een club groot te maken, gebaseerd is op topspelers kopen, lijkt de aanpak van de Amerikanen duurzamer en subtieler. Wat zij doen is de achterban van de club vergroten, zo meer geld binnenhalen en dan pas spelers kopen. Een methode die veel langer meegaat omdat het de supporters niet vervreemdt van de club.

Even uitleggen…..Dat vergroten  van de fanbase als strategie heeft alles te maken met de docu over de club. Reynolds verkocht het idee aan Disney door zijn goede contacten en eigen betrokkenheid en Disney besloot de serie in de hele wereld uit te zenden via Disney Plus. Vooral in de VS is de serie goed ontvangen (top verhaallijn natuurlijk, niet geheel toevallig de non-fictie versie van het bewezen idee ‘Ted Lasso’. Amerikanen die niets van voetbal weten, runnen een club). Die serie zelf levert de club direct veel geld (want Disney moet betalen) op dat ze kunnen investeren, maar het zorgt ook voor een enorme aanwas van buitenlandse supporters en TikTok als sponsor.  

Het interessante aan de aanpak van Reynolds & Co is dus dat ze niet alleen met geld zorgen voor een gezondere club, maar vooral met zijn eigen merk, zijn netwerk en creatieve vermogen om verhalen te vertellen. Wat hij namelijk doet is iets waar Joe Pulizzi trots op zou zijn: hij vergroot het publiek door zijn eigen verhaallijn. Normaal gesproken zouden alleen mensen in de buurt interesse hebben in een club van die omvang, maar verhalen leveren nu eenmaal meer geld op dan prestaties op het veld. Door de docu vergroot Reynolds de fanbase en dus de commerciële mogelijkheden. Terwijl het bij grote clubs gaat om presteren, gaat het in het geval van Wrexham om het verhaal.

Ik moest heel erg denken aan Telstar en de documentaire over die kleine club uit IJmuiden. Daar loopt met Pieter de Waard ook iemand rond die groter is dan de club. Door zijn goede teksten kan hij aanschuiven bij Studio Voetbal, ESPN en andere zenders en zo maakt hij de club groter dan de KKD. Pieter gaat de club verlaten en misschien is het wel tijd voor iemand die de club nog groter kan maken. Wij mensen hebben altijd behoefte aan grote verhalen en wat zou nu de perfecte combinatie zijn tussen iemand met wat geld te besteden, een goed verhaal en wat creativiteit?

Zou Robert niemand kennen uit de mediawereld met voetbalplannen? Ik moest ook denken aan het stadionnetje van RBC waar we een paar maanden geleden waren met FC Mediacircus. Zij spelen tegenwoordig ergens bij de amateurs, maar de faciliteiten zijn nog prima en er gebeurt daar van alles voor de gemeenschap. Wat als Robert die club koopt samen met iemand, een goede trainer aanstelt, wat bevriende spelers uit zijn scoutingsapparaat tovert en gaat praten met een productiemaatschappij om er een Netflixserie van te maken? Dat zou wel iets kunnen zijn toch? Oh ja, ook al zo handig gedaan bij Wrexham: acteur Humphrey Ker is directeur van de club en het is zijn voornaamste taak om de acteurs te koppelen aan de echte clubmensen. Hup RBC!     

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.