06 nov 2023

Wat wij zouden bedenken als er morgen een sportshow moet komen

Mediajournalist

Bas Hakker

Toevallig hoorden wij niet zolang geleden dat een van de omroepbazen van een sportzender altijd met plezier naar ons luistert. Logisch natuurlijk, die man wil ook wel eens een beetje niveau, maar het zette mij ook aan het denken. Want bij zo’n omroep met veel zendtijd te vullen en redelijke diepe zakken is altijd wel wat budget voor een aardig programma. Dus stel dat zo’n baas vandaag of morgen opeens zegt: jullie hebben altijd zo’n grote waffel over sportmedia….hier heb je een potje geld, wat makers en een studio: ga maar wat maken voor YouTube en zorg dat er wat mensen kijken. Wat zouden wij dan gaan doen? Nou ja, dan zouden we eerst een goede koffietent opzoeken in Breda en een plannetje verzinnen. Vergaderen is voor de talentlozen dus na een uurtje zou er dan wel een format zijn hoor.

De basis
In alles wat je doet in de media, moet natuurlijk een idee zitten dus daar zouden we mee beginnen. Er is al van alles op sportmediagebied, maar waarmee kunnen we dan het verschil maken? Hoe zorg je ervoor dat je anders bent dan de NOS, VI, Telegraaf en AD? Je zou bijvoorbeeld de nadruk kunnen leggen op alles rondom het voetbalveld want daar is nog een wereld te veroveren: media, marketing, social media, politiek. We zijn bovendien ‘de talkshow van de antwoorden’ dus elke week beantwoorden we in een uurtje een stuk of vijf vragen en dat doen we op allerlei manieren. Met die vragen openen we het programma en na afloop komen we erop terug.

De studio
Het lijkt me geweldig om het sfeertje neer te zetten van een echte redactieruimte meets kleedkamer, dat gevoel. Twee, drie mensen aan een desk die de hele show aan elkaar praten. Ze schakelen constant met mensen in de buitenwereld en naar anders studio’s; coaches, journalisten, sporters en andere kenners. Bovendien is het een inval van columnisten, sporters en schrijvers.

Snelheid
Er zit veel snelheid in de show en de basis is het beantwoorden van de vragen. Dat doen we trouwens niet zelf, maar laten we over aan de kenners. Stel dat je bijvoorbeeld wil weten hoeveel financiële schade het beleid van Mislintat gaat opleveren voor Ajax dan schakelen we direct over naar een ruimte waar Skiete Sjoerd dat bespreekt met expert Tom Knipping. Of stel dat we willen weten in hoeverre Jake Paul van Jutta een ster maakt dan schakelen we direct over op een debat van tien minuten met media-experts.

Mensen
Er is budget dus we kunnen elke week de beste mensen checken om de vragen te beantwoorden. Vaste onderdelen zijn de mini talkshow van Skiete met Suley en Pieter, Martijn en Michel bespreken het laatste medianieuws en er is het vaste blokje genaamd ‘Mike & Vallentijn beledigen zomaar iemand’. Ook vertellen Henk, Chef Dood en Suse welke sportboeken je moet lezen. En oh ja, in ‘Bert Bezoekt’ krijgen we een reportage van tien minuten van Maalderink.

Conclusie
Belangrijk is dat we altijd die vragen als basis nemen; we doen wat er moet gebeuren om die vragen de beantwoorden en verzamelen gewoon de allerbeste allerleukste mensen om die vragen te beantwoorden.

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.