22 jul 2023

Waarom we zoveel van de grote wielerpodcasts zijn gaan houden

Mediajournalist

Bas Hakker

Stel dat je toevallig oprecht houdt van sportmedia en je luistert tijdens de Tour de France naar de vier grote wielerpodcasts: In het wiel, De Rode Lantaarn, de Kopgroep en Live Slow Ride Fast. Dan zit je natuurlijk vandaag met een kater want dan is het allemaal afgelopen. Maar gelukkig is er dan een blog/podcast die even op een rij zet welke nieuwe mediawetten er zijn te formuleren op basis van die grote vier.

  1. Bouw aan sfeer
    Bij Live Slow Ride Fast gaat het altijd de eerste tien minuten over waar ze zitten. Thomas, Stefan en Laurens reizen van villa naar villa en daar gebeurt van alles. Er is een barbecue, de mannen rijden een ritje in de buurt en er zijn altijd mensen op bezoek. Zie je Sven of Tijs dat doen tijdens hun radioprogramma op Radio1? Bij De Rode Lantaarn zaten ze de afgelopen week ergens in een Belgisch wielercafé en ze organiseerden een wielerrit. Uiteraard werd uitgebreid de tijd genomen om te bespreken hoe die rit was verlopen en daardoor voelt het als luisteraars alsof je bij Willem, Tim en Jonne aan tafel zit.
  2. Er is ruimte voor diepgravende analyses
    Als je naar een analyse van Boskamp of Pierre kijkt op tv denken de echte liefhebbers vaak: kan het nog oppervlakkiger? In wielerpodcasts worden alle ritten zeer uitgebreid geanalyseerd, dat is onderdeel van de wielerpodcastlol. Zo lanceerde Thijs Zonneveld als snel de theorie dat de strijd tussen Pogacar en Vingegaard geen secondespel is, maar dat er eentje gaat breken na twee weken. Over zo’n hypothese kan het vervolgens wekenlang gaan.
  3. Anders dan de rest
    Wat je goed ziet bij De Rode Lantaarn, In het wiel en bij Live Slow Ride Fast is dat ze allemaal voor een duidelijke positie kiezen. Het zijn inmiddels ervaren makers en ze weten heel goed dat ze zich moeten onderscheiden van de rest. Bij Live Slow gaat het om het wielrennen als lifestyle, De Rode Lantaarn is wat meer voor de intellectuele jonge luisteraar, voor millennials en De Kopgroep is gebouwd rond de inhoudelijke analyse van Thijs.
  4. De karakters zijn belangrijk
    Het mooie aan de wielerpodcasts is dat je, vooral bij Live Slow, een inkijkje krijgt in de karakters. Ze beschrijven hoe fanatiek Laurens met fietsen bezig is en Thomas het allemaal wat relaxter doet. Ook Willem van De Rode Lantaarn vertelt over zijn persoonlijke leven, bijvoorbeeld hoe hij met zijn zoontje in de auto over het kiezen van een sport praat. Dat hij over wielrennen niet zei: daar kan je ook op gaan!

Conclusie
Het mooie aan wielerpodcasts is dat daarin de nieuwe wetten van media zitten: karakters uitdiepen, kiezen voor diepgang en een mooie sfeer neerzetten. De kern is vooral dat de makers een band opbouwen met de luisteraars, onderdeel maakt van de show. Eigenlijk kan je zeggen dat mensen niet consumeren, luisteren, maar dat ze er een beetje bij zijn. En dat is de volgende fase in de media natuurlijk; geen gelikte show neerzetten met lange draaiboeken, maar een droomwereld neerzetten waarin de makers en de luisteraars zich allebei thuis voelen.       

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.