21 mei 2025

Waarom we BNR nog niet aanvallen (maar het wel ooit gaan doen)

Mediajournalist

Bas Hakker

Inmiddels zijn we al vier jaar bezig met FC Mediacircus. En eerlijk? Het is geweldig. Het contact met journalisten, samen met Jos bouwen aan iets moois, en merken dat we beter worden. In het schakelen tussen inhoud en grap. In het kiezen van gasten die bij ons passen. In het snappen wat wél en wat juist niet FC Mediacircus is.

Screenshot

We hebben in die jaren ook veel geleerd. En dat vinden we gewoon intrinsiek leuk. Van oorsprong zijn wij een journalist en een bureaubaas, maar inmiddels rommelen we in een nieuw vakgebied. Podcasts maken is een ambacht en we zijn nog steeds aan het leren.

Onlangs luisterde ik naar een interview met Bill Simmons, sportcolumnist en oprichter van The Ringer dat meerdere podcasts produceert. Hij begon in 2007 met een podcast, bouwde dat uit tot een mediabedrijf en verkocht het uiteindelijk aan Spotify. Zijn les: het draait vandaag de dag om drie dingen – persoonlijkheid, format en uitvoering. Daar moet je gewoon tijd en vakmanschap in steken.

Ik kwam dat verhaal van Simmons weer tegen omdat ik voorbeelden zocht van podcasts die uitgroeiden tot mediabedrijf. Sander, Jaap en die leuke andere millennial deden dat met Tonnie Media, Simmons dus met The Ringer. En er zijn meer voorbeelden. Dankzij ChatGPT kun je die cases makkelijk analyseren. Dat helpt ons weer om rode draden te vinden.

Wat deze bedrijven slim deden, is eigenlijk klassiek marketingdenken: ze analyseerden wat hun kracht was, keken waar de markt ruimte bood, en haakten daar precies op in. Ze maakten als het ware een nieuwe smaak frisdrank, onderzochten of mensen die wilden drinken en begonnen het op grote schaal te produceren.

En dan kom ik terug bij onze eigen podcast: de podcast van de antwoorden. Wat kunnen wij aardig? We hebben een klein, maar trouw publiek opgebouwd. We duiken diep in niche-onderwerpen als sportjournalistiek en marketing en hebben een clubje mensen dat we bellen. We weten inmiddels wat wel en niet werkt. Zo bellen we geen wetenschappers meer die net een vaag boek hebben geschreven maar geen verhaal kunnen vertellen – want dan haken luisteraars af. En we zorgen dat er altijd een paar grappige stellingen zijn om de motor op gang te houden.

Kijk je naar het landschap van zakelijke podcasts, dan liggen daar enorme kansen. BNR maakt nog vooral radioprogramma’s, maar ze zijn niet zo sterk in het claimen van niches of het bouwen aan miniwerelden rondom een onderwerp. Bovendien verkopen ze soms zendtijd aan externe makers, waardoor de inhoud minder journalistiek is. Neem nou de CMO-podcast over marketing – niet journalistiek genoeg, te glad. En precies daar liggen onze kansen.

Wij geloven in het bouwen van nicheformats met journalistieke scherpte en een goede portie persoonlijkheid. Denk aan formats als FC Vastgoedcircus, FC Marketingcircus, of FC Retailcircus. Allemaal met de podcast als fundament. En allemaal met dezelfde aanpak: een niche kiezen, daarin autoriteit opbouwen, en het verhaal goed vertellen. Gaan we daar morgen mee aan de slag? Nog niet. Want voordat we dat kunnen doen, moeten we één cruciale tussenstap maken: de commerciële code kraken van een nichepodcast.

We betalen nu lachend de producer-rekening en hebben een mooie luistergroep. Maar de volgende stap is het structureel binnenhalen van sponsors en daar ligt voor mij nu de prioriteit. Niet omdat het nodig is want we halen er nu ook veel uit, maar omdat we die code van het businessmodel van een nichepodcast willen kraken.

De komende weken ga ik dus bellen en dan weten jullie dat alvast. Met VI, met Golazzo, met de Vriendenloterij – allemaal partijen die in zouden kunnen stappen. We willen ze overtuigen van de waarde van onze podcast. Want via onze journalistieke inhoud hebben ze toegang tot een betrokken en geïnteresseerd publiek. Dat klinkt logisch, vinden wij. Maar zij moeten het nog gaan geloven.

Zodra dat een beetje lukt, zien we wel verder en bouwen we de FC-circussen uit. Dan maken we formats, vinden we hosts, bouwen we platforms. Maar eerst: sponsors regelen. En pas daarna… dan gaan we BNR aanvallen. En als allereerste zeggen we: zingen doen we vlot, in de freggelgrot!

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.