09 apr 2025

Waarom Thijs en Hidde gelijk hebben, maar het ook spannend blijft

Mediajournalist

Bas Hakker

Vorige week zaten we natuurlijk massaal met de popcorn klaar: de podcastrel rondom In het Wiel. Thijs Zonneveld en Hidde van Warmerdam – het gouden wielerduo – konden het niet eens worden met het AD over een nieuw contract en ze waren weg. Naar Dag en Nacht Media. Nieuwe podcast, vijf keer per week (!), plus een tv-show erbij. Alleen de naam In het Wiel mocht niet mee, dus dat werd In de Waaier.

Maar goed, de vraag is natuurlijk: wie wint hier op de lange termijn? Is Thijs & Hidde als duo sterker dan het AD als sportmerk?

Personal brand vs. mediamerk: wie wint?

Het is een klassieker. Je bouwt samen iets op, de één regelt de kanalen, de ander de inhoud. En op een gegeven moment denk je: ja hallo, iedereen komt hier toch voor míj? (en dat klopt ook).

Thijs en Hidde hebben natuurlijk in het begin geprofiteerd van het AD – mooie distributie, lekkere voorzetjes op de socials. Maar inmiddels zijn zij het merk. Vraag aan een wielerfan wie ze vertrouwen: het AD of Thijs die zelf over de Col du Galibier knalt? Precies.

Vriend Chat (ook een betweter trouwens) somt het nog even op:

Waarom persoonlijkheden werken:

  • Mensen volgen mensen. Niemand abonneert zich op een logo.
  • Engagement is hoger. Tot wel vier keer zoveel interactie. Dat zeggen de mensen van HubSpot en DSMN8, dus dan is het waar.
  • Herkenbaarheid. Denk aan Marc-Marie & Aaf, De Zelfspodcast, Geuze & Gorgels. Allemaal mensen die je zou herkennen bij de Appie.

Waarom mediamerken toch nog iets waard zijn:

  • Schaalbaarheid. Een merk kan tien Thijssen tegelijk dragen.
  • Betrouwbaarheid. Vooral voor adverteerders met veel geld en weinig tijd.
  • Levensduur. Een mediamerk gaat door als de maker er ineens vandoor gaat met een alpaca.

Het beste van twee werelden

Het slimste is natuurlijk: én een personal brand, én een sterk mediamerk. Kijk naar Pak Schaal of Skiete Willy. Dat voelt als een podcast van Rutger & Theo, maar het wordt gedragen door het VI-merk. Of Dick voor Mekaar – je bouwt een band op met de makers, maar VI zorgt dat het ook bij mensen terechtkomt.

En dan heb je ook nog de ZSM-variant. Daar schuiven Martijn en Freek aan, die zijn leuk, maar soms zit er iemand bij die gewoon denkt: ik zeg wat woorden in een microfoon en dan ben ik ook een podcastmaker. Dan voel je het meteen: geen vibe, geen klik, geen chemie. Zie ook dat hilarische stukje van Marcel van Roosmalen bij Marcel & Gijs, waar de gasten compleet willekeurige zinnen op tafel gooiden. Zo werkt het dus niet.

Screenshot

Dus wat nu voor Thijs en Hidde?

Ze nemen natuurlijk een flinke hap van hun publiek mee. Omdat mensen hen vertrouwen, hun stem herkennen, hun grapjes waarderen. Maar het is wel spannend. Zonder de distributiekracht van het AD, zonder dat duwtje op NOS.nl of in de AD-app, moet je het helemaal zelf doen.

Aan de andere kant: het is 2025. Mensen zoeken hun helden op. En als je vijf keer per week in iemands oren tettert, dan ben je al snel familie.

Dus ja, Thijs en Hidde zijn misschien het ouderlijk huis uit, maar ze nemen het porseleinen servies mee. We gaan zien of het huis dat ze zelf bouwen net zo stevig staat.

Delen

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.