Het was een beetje een druk weekje, veel verhalen te tikken, en dus was die hele Volendam-soap me een beetje ontgaan. Ruzie dus tussen de RVC-baas Jaap Veerman en Jan Smit en ik was benieuwd of ik ergens het hele verhaal kon horen of lezen. Handig om te bepalen wie er nu gelijk had: de mediagenieke Jan Smit of die beetje onhandige Veerman?
- Khalid en Sophie
Dat is handig, aan tafel bij Sophie zitten Milan van Dongen die bij de persconferentie van Veerman was en de maker van de documentaire over Volendam. Twee mensen die prima kunnen uitleggen wat er aan de hand is, zou je denken. Helaas komt Milan tot drie halve zinnen omdat de rest van de 100 mensen aan die talkshowtafel er tussendoor zitten te tetteren. Vooral de sidekick van de dag vindt het nodig om de hele tijd ‘zo ken ik Jan helemaal niet’ er doorheen te roepen puur om even te laten zien dat ze er zit. - Kick Off
Dan is mijn hoop gevestigd op de mannen van de Telegraaf. Mike was bij de persconferentie van Veerman geweest dus die had vast het hele verhaal. Helaas was het alleen maar Jan Smit die het blijkbaar geweldig had gedaan. Wel had Mike een screenshot van de bankrekening van Volendam waar 2 miljoen op stond dus er was niets aan de hand. Of zoiets. Ach, de mannen kunnen er niet zoveel aan doen en in de krant hadden ze vast een breder verhaal, maar er is blijkbaar gewoon geen tijd om even rustig beide kanten van een verhaal te horen. Waarom altijd meteen kiezen? - Vandaag Inside
Dan maar even naar de mannen van Vandaag Inside. Daar zullen ze toch wel een heldere analyse hebben? Helaas, veel verder dan iets als ‘Jan Smit goed ventje’ komen ze niet. Zou het gewoon een te kleine rel zijn voor een goede analyse? - Zelf: goed ventje
Een jaar of tien sprak ik Smit even voor een of ander verhaal voor Holland Casino. Mijn fotovriend maakt altijd ingewikkelde (maar wel hele goede) foto’s, maar tussendoor was er wat tijd voor een interviewtje. Aardige gozer verder, weinig mis mee. Ik merk wel dat die ontmoeting het zicht op wat er is gebeurd in Volendam wat troebel maakt. Je denkt toch: dat moet wel een goede gast zijn. Maar ja, ook goede gasten kunnen fouten maken of niet goed communiceren.
Jan Smit is natuurlijk een mediaman. Hij kent alle journalisten en weet van welke verhalen ze blij worden. Dat zorgt wel voor een achterstand in vergelijking met die hoekige Veerman die in zijn persco uren nodig heeft om zijn punt te maken. Die beeldvorming van de leuke jongen – van the road – Smit aan de ene kant en die bonkige man uit vervlogen tijden met dat zure mondje maakt een analyse lastig. Maar toch moeten media dat blijven proberen; het gedoe parkeren en de feiten analyseren.
Gelukkig had Pieter Zwart bij VI wel een aardig verhaal. Hij schreef dat Smit druk was met het vereenvoudigen van de structuur bij Volendam en dat dit voor onrustig zorgde.
Kijkers van de Volendam docu zullen snappen dat er sprake is van een klassieke cultuurclash tussen progressief en conservatief. De jonge snelle ondernemer wil er een bedrijf van maken waarin je snel kan schakelen, maar de oude garde wil vasthouden aan bestaande waarden en wat voorzichtiger schakelen. Daar zouden ze toch moeten uitkomen met elkaar? Maar goed, even terug naar de media. Waarom moeten media altijd zo snel een kant kiezen? Dat kunnen wij toch prima zelf? Of gewoon een keertje niet.