Nadat we twee eindejaarsspecials hebben opgenomen van FC Mediacircus in een Brabantse kroeg (waaronder aflevering 75) praatten Robert, Jos en ik nog een beetje na. Het is zo’n typisch eindejaarsgesprek. Zo van: wat gaan we doen om weer stapjes te zetten in 2023?
Content Inc
De luistercijfers zijn stijgende, we snappen steeds beter wat het perfecte format is en we hebben een website én een nieuwsbrief. We volgen de klassieke stappen van het Content Inc-model van Joe Pulizzi en het is duidelijk dat we toe zijn aan het gedeelte waarin het gaat om de inkomsten. Niet zozeer omdat we dat geld keihard nodig hebben, maar als we FC Mediacircus zien als de perfecte contentcase dan moeten we dat gedeelte ook gaan invullen natuurlijk. Bovendien willen we straks gaan uitbouwen en daar horen inkomsten bij.
We hebben een publiek, weten zo’n beetje welke mensen dat zijn en nu is het tijd voor sponsors. We moeten toch een stuk of vijf goede sponsors kunnen vinden die een beetje met ons meegroeien? Ze moeten iets hebben met sport, media of business en waarschijnlijk sponsoren ze nu al andere podcasts en sportbusinesscongressen. Jumbo, EY, Rabobank, Toto, Matt Sleeps, De Koffiejongens. Dat moet het zo’n beetje worden.
Net zoals Sjakie (die gast van die Wondersloffen) altijd in het boek van Voltreffer Vick bladerde als hij voor een uitdaging op het gebied van voetbal stond, ga ik thuis op zoek naar informatie over sponsoring van Joe Pulizzi. Hij heeft toevallig een podcastje opgenomen van vijf minuten waarin hij vertelt over zijn 22-jarige ervaring met het zoeken naar sponsors. Natuurlijk moet je een goede lijst maken van mogelijke partners, de contactpersonen achterhalen en een mediakit samenstellen, maar je moet vooral één vraag beantwoorden als je in gesprek bent gaat met zo’n potentiële geldschieter. Je moet voor de persoon met wie je praat de vraag beantwoorden: hoe weet je of de partnership een succes is?
Daar zit wat in natuurlijk. Als een bedrijf een reclamecampagne doet dan zijn er keiharde cijfers om te meten of de inspanning een beetje werkt en dat zal bij het sponsoren van FC Mediacircus niet anders zijn. Stel dat ik straks in gesprek bent met EY of Rabobank: welk probleem ga je dan oplossen voor die mensen zodat je hen tevreden stelt? Ik denk dat je die sponsors moet gaan helpen met denken als een medium.
Prullenbakken van journalisten
Dat zal ik even uitleggen. Die bedrijven doen allemaal aardige onderzoeken over sport en business, maar de persberichten belanden nog wel eens in de prullenbak van journalisten. Wij hebben natuurlijk een publiek waarin veel mensen zitten die iets met media hebben; ze werken erin of hebben er bovengemiddeld veel interesse in. Je zou die bedrijven natuurlijk wat meer kunnen helpen om als een medium te denken; zelf een podcast beginnen, een nieuwsbrief starten of een PR-plan om aan de talkshowtafels te komen. Met een journalist, de eigenaar van een PR bureau en iemand die alle talkshows afstruint (en een geboren netwerker) kunnen wij natuurlijk die bedrijven een beetje helpen met het realiseren van media-aandacht. We kunnen misschien wat workshops bedenken, tips in de podcast geven en we kunnen ook leuke events organiseren over sport, media en business.
Dus natuurlijk kom er een lijst met sponsors en namen die Robert, Jos of ik gaan mailen en bellen om te vragen of ze eens willen praten over een sponsoring. In het gesprek zullen we waarschijnlijk veel praten over hoe wij kunnen helpen om een probleem op te lossen voor de partner. En natuurlijk willen we die bedrijven helemaal klaarstomen voor de mediamaatschappij waar we middenin zitten. Weten jullie dat alvast.