27 nov 2024

Waarom het leuk is om groot te dromen als merk

Mediajournalist

Bas Hakker

Niet zo lang geleden sprak ik met iemand die een boek schreef over Hero Brands. Hero brands zijn merken met een bijzondere missie, eentje die verder gaat dan spulletjes verkopen. Het merk Patagonia is een aardig voorbeeld, het gaat erom dat je als merk een missie hebt, iets dat je wilt overwinnen waardoor er een verhaal ontstaat waar iedereen binnen het bedrijf achter gaat staan. Op dezelfde manier als een film functioneert.

Geen goed doel
Ik geloof heel erg in dat principe, maar voor mij hoeft het niet per se een goed doel zijn. Ik geloof erin dat je samen met een clubje een doel hebt en dat dit gezamenlijke gevoel de boel op scherp zet.  Zo was ik van de week even in Nijmegen met mijn oude huisgenoten. Ik kan me best voorstellen dat we tegen elkaar zouden zeggen: we hebben allemaal nog een jaar of vijftien om te werken, laten we een voetbalclub, kroeg of kledingmerk beginnen.

De sport is uitermate geschikte voor zulke jongens- en meidendromen. Hera United vind ik wel een mooi voorbeeld. Ze hebben de missie om een nieuwe vrouwenvoetbalclub te beginnen. Dat principe lanceert duizend verhalen, maar volgens mij is het belangrijk om die missie niet te ingewikkeld, niet te zweverig te maken.

Met een andere vriendengroep, jongens die ik al sinds mijn zevende ken, filosofeerden we wel eens over het beginnen van een podcast. Vijf mannen van rond de vijftig praten over voetbal, kinderen opvoeden, de Oude Harmonie, over onze ouders, kortom over het leven. Als we daarmee aan de slag gaan, zou ik altijd in de eerste aflevering samen een doel formuleren om de motor draaiende te houden. Zo doet Bas Tietema dat ook met zijn show op YouTube; ze willen daar uiteindelijk een World Tourploeg van maken natuurlijk.

Het is wel prettiger kijken als die droom, die ambitie niet alleen over jezelf gaat. Dat we wat kunnen verdienen met zo’n podcast en dromen waar kunnen maken. Niet zoals Guus Hiddink altijd ziekenhuisjes ging bouwen bij de clubs in Rusland waar hij trainde, maar gewoon iets geinigs dat bij ons past. Wat zouden begin-vijftigers met redelijk grote kinderen en goede banen voor doel hebben? Spulletjes, leuke kinderen, huizen om in te wonnen, vakanties. Die ambities hebben wij als jongens van the road allemaal wel waargemaakt. Is er een goed doel waar we allemaal iets mee hebben?

Niet zo lang had een van die jongens een kaartje over voor Acda & De Munnik en opeens wisten we het…Het zou geweldig zijn als we daar op dat podium zouden staan. Onze podcast over vijftig zijn, zou aanslaan bij een groot publiek en we zouden groeien en groeien. Adverteerders zouden in de rij staan en onze fans zouden vragen om een fandag. We zouden besluiten om drie dagen Ahoy uit te verkopen waar we op het podium vertelden over onze normale levens. Van de opbrengst zouden we in Voorschoten samen met de vrouw van een van die jongens een geweldig huis neerzetten voor ouderen waar het gezellig is. Die gezelligheid hebben oude mensen toch verdiend? Wat moeten ze thuis doen? Je kan er komen biljarten, wonen, spelletjes spelen en over voetbal praten. Hoe dat huis zou heten? ‘Het Tandje Erbij Leuke Oude Mensen Huis’.      

Screenshot

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.