29 apr 2023

Waarom het businessmodel van sportnieuws stervende is (en wat daar voor terugkomt)

Mediajournalist

Bas Hakker

Hadden jullie ook gehoord dat BuzzfeedNews ermee gaat stoppen? Er vindt een grote bezuinigingsronde plaats bij het nieuwsbedrijf van founder Jonah Peretti waar 180 medewerkers moeten verdwijnen, zo’n 15 procent van het totale personeelsbestand. Buzzfeed was in het begin van deze eeuw heel succesvol met het op een eigen manier brengen van nieuws. Vooral via verhalen in de categorie ‘de negen manieren om iemand ten huwelijk te vragen’ deed het mediabedrijf het aanvankelijk goed. Later werden er hele goede onderzoeksjournalisten aangenomen, maar nu het online advertentiegeld opdroogt, levert het nieuws te weinig geld op. Peretti: ,,Onze industrie lijdt en maakt zich klaar voor een wederopstanding. Vandaag lijden we pijn, maar we zullen ons een weg naar een rooskleuriger toekomst vechten.’’

Nieuw businessmodel
Wat heeft dat nu met sportmedia te maken”?, hoor ik jullie zeggen. Veel natuurlijk; het gaat er namelijk om dat het businessmodel van nieuws keihard aan het veranderen is en dat geldt ook voor sportnieuws. Inmiddels kunnen computers een redelijk verslag schrijven van een wedstrijd; bal tegen de paal, verdediging niet op orde, knijpende backs. Probleem is: niemand boeit dat echt. Het gaat erom dat de media die nu overleven of zelfs floreren een band opbouwen met de lezers, kijkers of luisteraars. Nou ja, laten we het maar eens concreet maken: aan welke kenmerken moet een (sport-)medium voldoen om te kunnen overleven?

  1. Karakters
    Natuurlijk is het fijn als iemand er een beetje goed uitziet, maar voor de lange termijn gaat het ook om het karakter. Je moet een beetje met iemand kunnen lachen, geheimen delen en dat geldt ook voor sportmedia. Als je dus nu met een medium begint dan moet er iets van karakter inzitten om een band op te bouwen met mensen. Waarom houden wij bij FC Mediacircus zo van de Dick voor Mekaar Podcast? Omdat we Martijn en Michel leuke gasten vinden. Ze zijn van onze generatie en houden van dezelfde grappen. We hebben iets me ze.
  2. Anders dan de rest
    Je geeft mensen de kans om van je te houden als je een beetje anders bent dan de rest. Waarom overleeft Vandaag Inside gemakkelijk tussen alle andere talkshows? Omdat ze het anders doen dan de rest. Terwijl Op1 een beetje voor de inhoud kiest (en een beetje voor de kijkcijfers), RTL het met Beau en Jinek ook allemaal niet weet, maakt VI Vandaag een duidelijke keuze: de basis is een beetje de rechterkant van het politieke spectrum, ze zijn niet te politiek correct en houden van keten. Daar kun je van alles van vinden, maar het is wel een keuze die past bij de makers en de achterban.
  3. Een abonneemodel
    Het lijkt erop dat je wat gemakkelijker een band opbouwt met mensen als je er geld voor vraagt. Het zorgt namelijk voor het clubgevoel (want leden hebben er moeite voor gedaan) en het zorgt voor een verplichting bij het medium om te leveren. Natuurlijk moet je als medium ook iets weggeven als manier om mensen te laten kennismaken met wat je doet, maar de echte ‘vrienden van de show’ stuur je ook een factuur. Het maakt je ook veel minder afhankelijk van de grote adverteerders die inkopen op basis van grote hoeveelheden views. Bouw gewoon je eigen lijst op van abonnees; dat zijn jouw grote vrienden.

Conclusie
Het nieuws is niet dood, maar wel stervende als businessmodel (als je verder niets toevoegt). Straks tikken computers immers prima nieuwsberichten. Er is een nieuwe hoopgevende wind aan het waaien in de online wereld die als basis heeft: fans opbouwen die betalen omdat je anders bent dan de rest. De toekomst is aan de sportmedia met een duidelijk karakter die zich onderscheiden van de rest. Sportmedia die hun eigen publiek opbouwen op basis van dat karakter en ook geld vragen aan de fanschare. Het beste kun je zo’n model optuigen door helemaal bij de basis te beginnen en daarom is het ook zo knap wat er bij VI is gebeurd. Daar is duidelijk gekozen voor ‘VI als vakblad voor de voetbalsector’, voor een abonneemodel met VI pro en voor duidelijke karakters die het verschil maken.

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.