In de aanloop naar de Tour, begin ik steeds meer wielerpodcasts te luisteren. In dat gedeelte van de sportmedia zit namelijk veel innovatie, maar dat leg ik nog wel eens uit. Bij In het wiel, de steengoede show van Thijs Zonneveld en Hidde van Warmerdam, ging het niet over de tactiek van Mathieu van der Poel, maar een minuut of 45 over de knie van Thijs. Thijs was namelijk gevallen tijdens een grote gravelwedstrijd in de VS en hij lag ergens in een ziekenhuisbed, later bleek zijn blessure mee te vallen.
Lieve appjes
Thijs kan lekker vertellen over pijnstillers en lieve appjes van collega-fietsers, maar ik moest toch even denken: hoe zou dat veertig jaar geleden gegaan zijn? Als Mart Smeets zijn duim had gebroken bij een potje basketbal op de hoek van de straat in Haarlem zou hij daar dan een uur over vertellen op de radio? Dat hij even tot in de detail met de presentator van dienst doornam hoe het allemaal was gekomen. Dat hij een beetje ‘auw’ voelde tijdens de warming up en gelukkig een hele goede dokter heeft?
Dat had niet gekund, maar wel in zijn columns natuurlijk. Daarin vertelde Smeets altijd uitgebreid over zijn hotelkamers, kinderen en het volgen van de Amerikaanse sporten. Dus ja, zoveel is er ook weer niet veranderd, alleen dat de media van de toekomst steeds vaker een persoonlijke touch hebben (en dat dat eigenlijk prima is).
Jort Kelder
In die zin vertelde de aardige Jort Kelder wel wat moois van de week toen hij bij Marcel & Gijs aanschoof, namelijk dat lineaire tv een gemankeerd medium is. Hij bedoelde dat je altijd zoveel van jezelf moet inleveren om aan de eisen van een massamedium te voldoen waar de wansmaak vaak leidend is. Daarom zitten bij Op1 niet de gasten aan tafel die Jort graag heeft en moet hij in de vederlichte ‘Action docuserie van Art Rooijakers’ steeds iets over zijn privéleven vertellen. Daarom heeft Yordy Yamali gewoon een normale-mensen-baan en ziet hij zijn sportjournalistieke producties als een hobby.
Jort Kelder vertelde over de Jortcast waarin hij altijd wetenschappers aan het woord laat, mensen die verstand hebben van de materie, maar die niet direct allerlei oneliners om je oren gooien. Wie wel eens geluisterd heeft weet dat Kelder het geweldig naar zijn zin heeft in dat uurtje. Hij maakt grappen tussendoor en vraagt echt stevig door over de onderwerpen. Je ziet dat de rest van zijn mediaklussen werk is en hier komt hij thuis.
Op die momenten hoop je dat de media enorm aan het veranderen zijn. Iedereen kan een bepaalde interesse hebben, daar een podcast, videoshow of tv-programma over maken en vervolgens een publiek opbouwen. Het begint altijd bij de persoonlijke interesse van de maker want hij of zij bouwt altijd een publiek op basis van de persoonlijke interesse gecombineerd met zijn of haar persoonlijkheid. Maar ja, is er een verdienmodel?
Als die ontwikkeling doorzet dan zal de rol van tv-bazen drastisch gaan veranderen de komende tijd en in de podcastwereld zien we daarvan de voorbeelden voorbijkomen. Podcastbedrijven Podimo en Tonny Media helpen makers bij het opbouwen van een publiek, maar de basis is altijd de interesse van de maker. Gert-Jan Segers en die baard van de VVD maken samen een talkshow over politiek omdat daar hun interesse ligt. Zij bouwen een groot publiek op, niet alleen omdat ze beroemd zijn (hoop ik), maar omdat ze de diepte ingaan en er leuk over kunnen vertellen.
Als je dat beseft dan snap je ook dat Thijs en Hidde rustig een uurtje over een knie kunnen praten want hun eigen publiek weet dat ze een inkijkt krijgen in het gedeelte van het leven van Thijs dat met wielrennen te maken heeft. Daar hoort die knie gewoon bij.