14 nov 2022

Waarom de tv-commercial van AH zo slim en goed is bedacht (nu nog ‘goed doen’)

Mediajournalist

Bas Hakker

Stel dat je een contract hebt voor een jaar of acht van de FIFA of voor een land en er komt zo’n WK als nu aan in Qatar? Normaal gesproken zou je dan flink adverteren, gasten uitnodigen voor mooie wedstrijden en leuke online acties bedenken. Van alles om die flinke som geld die je heb geïnvesteerd terug te verdienen, maar dat gaat lastig worden. Met goed fatsoen kan je immers niemand uitnodigen voor zo’n toernooi en adverteren waarin je het WK viert doe je ook niet zo gemakkelijk.

Samen voor Oranje (YouTube)

Twee stappen
Qua strategie ligt er dan een stevige uitdaging die de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heel handig heeft opgepakt. Dat bedrijf maakt namelijk in twee stappen een strategische keuze. De eerste stap was om volledig te kiezen voor de Nederlandse voetballers; in hun TV-commercial niets over het WK of over de FIFA. De tweede stap was nog ingenieuzer; kiezen voor de feelgoodstrategie waarbij er toch een statement wordt gemaakt: namelijk, wij steunen Oranje en daar horen we allemaal een beetje bij. Waar je ook vandaan komt of wat je ook gelooft.

Ja, dat kan je natuurlijk goedkoop sentiment noemen, maar ik vind het ook heel slim gedaan. Nee, geen keiharde confrontatie zoeken (want het is een bedrijf), maar toch even duidelijk maken waar je voor staat. Niet gemakkelijk en gewoon zakelijk superhandig. Het zou wel tof zijn als ze dat een beetje doortrekken. Niet alleen feel good, maar ook goed doen.

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.