01 okt 2024

Voorkom het Johan Lokhorst-effect

Mediajournalist

Bas Hakker

NEC-directeur Wilco van Schaik vertelde in VI een interessant verhaal over de voerbalwereld. Het gaat erover dat nieuwelingen in die wereld wel eens de media-aandacht onderschatten die je kan maken en breken. Hij geeft dan altijd het voorbeeld van Johan Lokhorst.

De man was zakelijk en maatschappelijk enorm succesvol, werd vermogend door de verkoop van zijn aandelen Peijenburg en het bezit van een akkerbedrijf in Andelst. Quote schat hem op ongeveer 26,5 miljoen en hij zat in de directie van het immense Coberco.

Maar ja, bij de jaarlijkse persco van Coberco kwam altijd alleen Hendrik van vakblad De Boerderij even langs voor het verhaaltje dat hij elk jaar maakt. Vooraf stuurde hij het stukkie netjes naar een van de zestien communicatiemedewerkers. Toen hij nog de baas was bij Peijenburg had hij te maken met De Levensmiddelenkrant en dat liep ook allemaal heel erg soepel.

Zo anders ging dat in de voetbalwereld waar hij actief was toen het grote genieten moest beginnen. Nederland dreigde het EK van Frankrijk niet te halen en Lokhorst besloot iets voor een camera te roepen over de trainer. Het was belangrijk dat ze vanaf nu alle wedstrijden zouden winnen. Het filmpje kwam bij VI veel voorbij en Derksen noemde de man, die ongetwijfeld veel respect krijgt in zijn omgeving, ‘een koekenbakker’ en ‘een parttime goochelaar’.

Stel nu dat die Lokhorst voordat hij begon even was langsgegaan bij ons.  Zo van: jullie lullen elke week over sport en media, ik kan aan de slag in de voetbalwereld, maar hoe pak ik dat een beetje handig aan?

Wij zouden over twee bruggen beginnen waar je overheen moet wandelen richting de voetbalwereld. Als je die bruggen niet neemt, kan je beter iets anders gaan doen.

De eerste brug heeft met authenticiteit te maken.

Het grote verschil tussen de voetbalwereld en de echte maatschappij is namelijk authenticiteit. Als jij iets in de voetbalwereld gaat doen dan moeten mensen zich jou kunnen voorstellen in een voetbalkantine. Dat kan ook gewoon bij Kampong, HVV of Hercules te zijn hoor, maar je moet weten waar je over praat. Eigenlijk is het heel normaal: als jij geen idee hebt hoe duur een ontbijtkoek is dan kan je ook beter wat anders gaan doen. Er zijn er genoeg hoor. Mensen met goede banen die ook bij een amateurclub iets in het bestuur doen of die een toernooi regelen ofzo.

Die tweede brug richting zo’n functie heeft te maken met de publiciteit. Je moet namelijk altijd wegblijven bij het voetbal. Ja maar, je zei dat het helpt als je zelf in een kleedkamer hebt rondgelopen? Dat klopt, maar dat is wat anders dan iets zeggen op professioneel niveau over 433, inschuivende backs of lopende wingbacks. Belangrijk is dat je altijd op je eigen terrein blijft. Laat je niet verleiden om iets over het voetbal zelf te zeggen.

Dus, samenvattend moet je twee wetten hanteren. Heb je niets met voetbal dan moet je lekker wat anders gaan doen en als tweede: blijf altijd op het veld spelen waar jij de baas bent.

Dan is er niet zoveel aan de hand.    

Screenshot

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.