18 mrt 2024

‘Voor topsport moet je niet je hand ophouden bij de overheid’

Mediajournalist

Bas Hakker

De Nederlandse Sportraad kwam met een advies over hoe we topsport in Nederland wat anders zouden moeten organiseren. Het is een lijvig rapport (lees het lekker op een regenachtige dinsdagmiddag of ga gewoon wat leuks doen met je leven anders), maar het komt eigenlijk neer op het volgende: om de topsport stabiel te houden zouden bonden en clubs wat meer garanties moeten krijgen van de overheid in plaats dat ze op zoek gaan naar sponsors om hun activiteiten te financieren.

Een supersaaie quote omdat het kan: ‘Je kunt de topsport zien als een huis waarvan de fundering afbrokkelt (…) We hebben te maken met integriteitsissues en topsport wordt steeds vaker gefinancierd door Russische miljardairs en Saudische investeringsmaatschappijen.’

Gezellig een biertje in Holland Heineken House
Als je het goed leest staat er: leuk dat jullie als overheid gezellig een biertje meedrinken in het Holland Heineken House, maar dan moeten jullie ook over de brug komen. Ik kan daar natuurlijk van alles van vinden, maar dit is wel een echt onderwerp voor Jos. Hij kent namelijk het perspectief van het bedrijfsleven; zijn bedrijven echt niet te overtuigen om te investeren in topsport? ‘Wat een jankverhaal,’ appt de man uit een leuk dorp bij Breda. ‘Als je het over topsport hebt, moet je niet je hand ophouden bij de overheid. Maar ervoor zorgen dat de sport aantrekkelijk genoeg is om in te investeren.’ Hij vindt het maar niks. ‘Wat een zeikerig land worden we soms. Totaal gebrek aan ideeën en commerciële kracht en dan maar huilie huilie doen.’

Logische vraag: wat zou de oplossing zijn? ‘Nou niet elke topsport heeft voldoende publiek om topsport te kunnen zijn. Dus je accepteert dat het in de marge blijft. Of je accepteert internationaal geld. Of je bedenkt een plan hoe je publiek kunt aantrekken. Zonder publiek en media heb je geen merken die willen investeren. Kortom: meer herrie maken als sport en een plan maken voor de commercie hoe je aandacht en publiek trekt.’

Zoals meestal heeft mijn podcastmattie wel een punt. Het is logisch dat we breedtesport een beetje financieren als land, maar fulltime sportende boksers, schaatsers en hockeyers moeten dat toch zelf kunnen financieren via hun bond of ploeg? En natuurlijk maken bedrijven daarbij een zakelijke overweging (want dat doen bedrijven nu eenmaal); als ze voldoende publiek kunnen bereiken met een interessant profiel dan zullen ze instappen. Kijk maar eens naar dat leuke clubje shorttrackers. Voor een bond zou dat de motor moeten zijn van het businessmodel: een publiek opbouwen. Het model is niet veel anders trouwens dan van een kunstenaar, freelance journalist of andere kleine ondernemer. Je moet drie zaken regelen die met elkaar te maken hebben:

1. Het product:
Weten jullie nog hoe die volleyballers dat deden in de jaren 80 en 90? Zij besloten niet te wachten totdat er een clubs sponsors instapten, maar ze begonnen met het dagelijks trainen. Elke dag meldden de beste volleyballers van Nederland zich in een klein zaaltje in Amstelveen en ze werden steeds beter. 

2. De media:
Als de prestatie wat beter worden dan zullen de media daar opduiken. Het mooie van deze tijd is dat je dat zelf ook kan aanjagen. Maak een podcast met goede verhalen over de sport, bel eens een journalist op dat je een goed verhaal hebt of zet de beste foto’s van een ‘geheime’ training op Instagram. Daarmee bouw je extra publiek op en dat publiek is interessant voor bedrijven. Ongetwijfeld nodigden mannen als Peter Blangé destijds regionale journalisten uit in de hal en elke speler had zijn eigen verhaal paraat.

3. De events
Als de kwaliteit toeneemt dan kun je wat events gaan organiseren. Daar betaalt het publiek immers voor en zo kan je de sport financieren. Bovendien kan je sponsors dan wat concreets bieden en de media inschakelen die zorgen voor meer aanwas in de sport. Toen de volleyballers wat potjes gingen winnen, werden er kwalificatiewedstrijden gespeeld en grote toernooien. Het grote publiek ontdekte de sport als een leuk uitje, de NOS ging de duels uitzenden en zo ging de motor draaien.

Conclusie
Met dat pakketje in handen van kwaliteit, media en events zullen de bedrijven instappen. Zo is het altijd gegaan en zo zal het altijd gaan. Het volleybal, de hockeysport, het darten en zelfs het korfbal haalden op die manier grote sponsordeals binnen. Ja, je moet altijd een keer ergens beginnen met een zooitje jonge mensen met een droom en een goed media- en marketingplan. En dat dat is toch veel leuker dan klagen dat je zo weinig geld hebt. Toch?

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.