23 apr 2023

Tip voor de Eredivisie: het businessmodel van ‘worstelbureau’ Endeavor

Mediajournalist

Bas Hakker

,,Het lijk met een beetje aan de lange kant.’’

Dat was de reactie van Jos in de podcast toen we het hadden over Chris Woerts die een paar weken geleden aankondigde dat ESPN en de Eredivisie op het punt stonden om een tienjarig contract te tekenen. ESPN zou 1,7 miljard euro betalen voor de deal en daar kon niemand aan tippen volgens Woerts. Later bleek dat iets anders te liggen want een kwartet aanbieders, bestaande uit DELTA, KPN, T-Mobile en VodafoneZiggo meldde zich ook bij de Eredivisie om in gesprek te komen.

Iets nieuws
Natuurlijk moeten we altijd een beetje voorzichtig zijn in de categorie ‘we gaan iets nieuws doen’, maar als je de sportmedia in de VS in de gaten houdt dan snap je dat weer tien jaar Jan-Joost, een interview-podcast en een beetje kletsen in de vakjes niet meer bij deze tijd horen. Dit is echt het moment om iets anders na te denken over sportcontent en de rechtenhouder zal daarin mee moeten. Onze slimme en ondernemende podcastmaker begon bijvoorbeeld over oud Formule 1-baas Bernie Ecclestone die tot 2017 verwachtte dat er qua media niet zoveel zou veranderen in de F1. Totdat Liberty Media de rechten opkocht en er innovatieve dingen mee deed zoals serieus social media toestaan aan de teams en delen van de rechten doorverkopen aan Netflix.

Worstelen (en bovenkomen)
Zomaar een recent voorbeeld uit de VS. Daar kocht het entertainmentbureau Endeavor voor 9,3 miljard dollar de rechten van het World Wide Wrestling (het showworstelen dat niet echt is) terwijl het al de rechten in handen had van de UFC (de echte sport). Endeavor is een soort nichebureau (met wat diepe zakken) dat heel veel verstand heeft van het publiek dat iets met sporten als boksen, worstelen en andere vechtsporten heeft. Zij snappen heel goed hoe dat publiek denkt en hoe zij naar de sport kijken. Zij kennen er de grote mediaspelers, weten hoe mensen de content consumeren en begrijpen wie de grote helden zijn.  

Publiek bedienen
Wat je steeds vaker ziet is dat verschillende mediapartijen op hun eigen manier een publiek bedienen en de beelden van de sport zijn daar een onderdeel van. Dus als Netflix een gave serie wil maken over de opleidingsinstituten van de Eredivisieploegen dan zal het hiervoor apart bij de rechtenhouder aankloppen en die zal blij zijn dat hij of zij nog wat terugverdient. Natuurlijk zal er voor een slinkend publiek ook een uurtje met samenvattingen zijn, maar daarvoor hoeft echt niet meer de hoofdprijs betaald worden.

Stel je bent Pieter Zwart en je wilt elke week een wedstijd helemaal ontleden. Hiervoor heb je wat camerabeelden nodig met een beetje hoog camerastandpunt en dus klop je aan bij de rechtenhouder. In principe zou iedereen daar toch voordeel van moeten hebben? VI staat een gedeelte van de opbrengst (reclamegelden en nieuwe VI Pro abonnees) af aan de rechtenhouder en hij maakt topanalyses elke week. Het is wel handig als niet één partij die rechten heeft, maar een soort ‘tussenschakel’ met verstand van media, sport en het publiek.

Wat zouden de gevolgen zijn van die ontwikkeling? Misschien komen er in Nederland ook bureaus zoals Endeavor dat ooit begon als een managementbureau voor acteurs. Het zou een bureau moeten zijn dat een achterban heeft met veel mediamakers zodat het die mensen kan inzetten om mooie dingen te maken. Een bureau waar ze een beetje verstand hebben van media en tegelijk de sport goed snappen. Als zo’n club de rechten van de Eredivisie in handen zou hebben met behulp van wat grote investeerders kan dat wel eens heel goed uitpakken.

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.