Na de twee goede interlands van Ryan Gravenberch werd de vraag gesteld waarom hij dat nu pas laat zien. Waar was hij tijdens het EK en bij Bayern de afgelopen twee jaar?
Het antwoord lijkt nog gemakkelijker dan de vraag. Gravenberch vertelde namelijk hoe Slot met hem aan de slag ging. Die gaf hem een duidelijke opdracht en die is hij toen maar gewoon gaan uitvoeren. Toen dat een beetje liep, leverde het weer vertrouwen op waardoor hij een stapje kon maken.
Eerlijk gezegd snapte ik de verbazing niet helemaal daarover. Hoe vaak in jouw leven komt het nu voor dat er iemand met je gaat zitten, jouw verhaal even aanhoort en vervolgens – uit pure liefde en een beetje eigenbelang – zegt: ik heb jouw plannen om de nieuwe Zidane te worden even aangehoord en dat gaan we dus even lekker niet doen. Jij gaat steeds een man uitspelen en daarna pass je de bal vooruit naar een van de drie aanvallers. Bij balverlies pak jij de diepste middenvelder op en zo kom je jouw potjes wel door. Dan gaan we daarna wel weer even verder kijken of die Gouden Bal in zicht komt.
Het probleem van mensen, vooral mannen, is dat we altijd iets bedenken wat we niet kunnen. En niemand durft er iets van te zeggen. Vervolgens pakken we na de onvermijdelijke mislukking weer een ander plannetje op. En zo blijven we vluchten.
Ikzelf bijvoorbeeld heb al een tijdje de rare ambitie om een uitgever in nieuwsbrieven te beginnen. Dus ik zou beginnen met een wekelijkse nieuwsbrief over marketing, daar zoek ik sponsors bij en met dat geld begin ik weer een nieuwsbrief over retail en zo steeds verder. Tot er een groot pand is in Utrecht met een honderdtal journalisten die allemaal geweldige verhalen maken en elke dag zeggen: Jezus, wat is die Bas een fucking mediagoeroe. Het leek mij een goed plan, maar de meeste mensen die ik het vertelde, begonnen snel over iets anders als ik aan mijn pitch begon.
Tot ik bij iemand kwam die eerlijk vertelde wat ze ervan vond. ‘Dat is het slechtste plan ooit gehoord….Dus dan ga je eerst drie jaar gratis blogjes tikken totdat iemand gaat adverteren. Het plan voor 2024 was toch om meer podcasts en nieuwsbieven te maken voor kleine en grote bedrijven? Zoals je voor Jos doet….Dat je de nieuwsbrief voor hen maakt en een podcast zodat mensen denken die dat lezen: daar hebben er verstand van en ze vertellen het ook nog leuk…? Daarmee zou je toch je omzet omhoog gooien en je as toch lekker onderweg? Lekker veel doen voor klanten en ondertussen dat FC Mediacircus een beetje winstgevend maken?’
Ze heeft gelijk…. Ik moet weer simpel gaan voetballen net zoals Gravenberch en dan komt het allemaal goed. Je moet alleen af en toe even iemand tegenkomen die dat vertelt.