08 jan 2024

Luister als sportmedium naar Maxim Hartman en bepaal je tone of voice

Mediajournalist

Bas Hakker

Ik weet ook wel dat ik er vorige week iets over heb geschreven, maar ik blijf er toch even op hameren: het is echt belangrijk als medium om je eigen stem te ontwikkelen waardoor er een soort herkenning ontstaat bij het publiek dat je wilt opbouwen.

Rolverdeling
Toevallig was ik afgelopen weekend even bij mijn familie op bezoek vanwege de verjaardag van mijn neefje en dan schiet je direct weer in de oude rolverdeling: mijn moeder vertelt hele lange verhalen zonder begin en eind, mijn broer heeft over alles een mening en ik probeer een beetje makkelijke grapjes te maken en origineel commentaar te geven.

Zo werkt dat ook in de media, je moet een eigen geluid hebben en een rolverdeling, maar de meeste hoofdredacteuren hebben geen idee. Vraag aan 90 procent van de hoofdredacteuren waar ze voor staan en hoe ze denken de harten van mensen te veroveren en het enige wat ze zeggen is: zoveel mogelijk stukken schrijven en het komt goed. Maar kwantiteit is natuurlijk nooit de oplossing: het gaat erom wat je mensen komt brengen als medium en op welke manier je dat brengt. Het is allemaal echt niet zo ingewikkeld. Daarom gaat het zo goed met VI: zij zijn het vakblad van de voetbalwereld en dat geeft een heleboel duidelijkheid. Daar horen schrijvers bij die over de inhoud kunnen lullen en het grote publiek weet waarvoor ze VI moeten hebben. Ikzelf ben bijvoorbeeld niet echt de doelgroep (behalve voor Dick Voor Mekaar).

Maar goed, als je iets wil leren over hoe je in korte tijd een eigen stem en geluid wil creëren als medium dan moet je eens luisteren naar de podcast ‘Wat een week’ van Maxim Hartman, Willem Treur en René van Leeuwen. Daar slijpt Hartman elke week in de show aan de perfecte manier van praten, de originaliteit van de meningen en de vastigheden. Wat zit er allemaal in waarmee je aan de slag kan als medium?

1. Niet laten uitpraten
Belangrijk is dat de verhalen die de mannen vertellen een soort wedstrijd zijn. Als ze niet kort en puntig zijn dan grijpt Maxim scherp in. Daardoor blijven die mannen alert en moeten ze vechten om hun stem te laten horen.

2. Originele mening
Met een tekst als ‘we moeten strenger straffen’ komt niemand weg hier. Je moet altijd een originele mening hebben en dan maakt het niet uit of die rechts of links zijn. Belangrijk is dat je standpunten inneemt: VI kijkers zijn tokkies, er zijn teveel dieren of laat ons rijke mensen met rust. Leuk: de ode van René aan ronde christelijke vrouwen zoals Carola Schouten.

3. De luisteraars beledigen (en dus trainen)
Vaak zegt Maxim ergens in een zin tegen de luisteraar iets als: ‘ben je zelf bijvoorbeeld heel erg dik? Bel ons dan even op of: eet gewoon wat minder’. Wat Maxim niet doet is aardig zijn voor een eventuele luisteraar. Als je dus snel beledigd bent dan hoef je niet te luisteren.

Conclusie
Als je als sportmedium deze drie criteria hanteert dan kan je iets origineels maken. Hartman leert die gasten vooral om zonder filter te denken. Dus nooit iets niet zeggen omdat het verkeerd kan vallen. In vakmedia hebben hoofdredacteuren bijvoorbeeld de neiging om heel serieus te lullen, maar dat is echt een misverstaand. Mensen houden van informatie, maar je moet het allemaal wel een beetje aardig presenteren. Dat lees je met een glimlach! Bovendien moet je luisteraars ook een beetje scherp houden.

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.