15 mei 2025

Laat Wessel & Willem blijven

Mediajournalist

Bas Hakker

Na het abrupte einde van In Het Wiel met Thijs en Hidde, lijkt AD nu ook te stoppen met de podcast van Willem van Hanegem en Wessel Penning. Zonde. Nee, echt zonde. En ik zal je zeggen waarom.

  1. Willem is een fenomeen, geen format
    Kijk, niemand luistert naar Willem voor de tactische diepgang of gestructureerde wedstrijdanalyses. Dat is geen schande, dat is gewoon de charme. Willem is Willem. Hij lult over zijn hond, sjoelen, over de vlaggenmast die hij zelf ophangt (en waarschijnlijk na één regenbui weer scheef staat), en over hoe hij zijn auto al twintig jaar niet heeft ingeruild. En dat is dus precies wat deze podcast zo lekker maakt. Willem is de belichaming van het ‘doe maar normaal’-gevoel dat je bij de gemiddelde talkshowtafel totaal mist. En dan die liefde waarmee hij over zijn vrienden praat, of hoe hij over Feyenoord begint….daar kun je geen format tegenover zetten. Dat is gewoon puur. En dus onvervangbaar.
  2. Er is een loyaal publiek dat níet op TikTok zit
    Iedereen zit altijd maar te hijgen over Gen Z en clips van 30 seconden. Maar hallo, er is ook nog een doelgroep die het heerlijk vindt om even rustig te luisteren naar twee, drie kerels die zonder haast praten. Die doelgroep, laten we zeggen de veertigplussers met een zwak voor voetbal en een ochtendritueel met koffie, wordt nog veel te weinig bediend in podcastland. Wessel en Willem grijpen dat publiek een beetje bij de gerimpelde ballen. En dat doen ze goed. Soms wel eens 10.000 luisteraars aantikken is netjes, maar daar zit echt nog rek in. En eerlijk: dat zijn wél luisteraars die blijven hangen. Geen TikTok-hoppers.
  3. Er zit een verdienmodel in, als je een beetje je best doet
    Ik ben niet zo van het lobbyen, maar ik snap ook wel dat er ergens een spreadsheet openstaat waarin staat: ‘Hmmm, geen groeipercentage = stoppen?’ Maar misschien moet er gewoon een beetje creatiever gedacht worden in de media. Drie trouwe sponsors, een handjevol merchandise en drie keer per jaar een live-event in een theater met wat bier erbij. Kassa. En als Dag en Nacht Media het niet ziet zitten, moet Jan Slagter even bellen. Die man laat echt een bak potentieel liggen bij Omroep Max qua podcasts. Willem is Max, met hoofdletter M.

    Dus hou op met die spreadsheetlogica en zie wat je in handen hebt. Willem is geen product, het is een stem, een gevoel. En dat moet je koesteren. Dus ja: laat Wessel & Willem lekker doorgaan. En als het niet bij AD is, dan maar ergens anders. Maar laat het doorgaan. Wij zijn allemaal een beetje Willem.
Screenshot

Delen

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.