01 okt 2023

Is een mediabedrijf beginnen op basis van fantasy football iets voor Nederland?

Mediajournalist

Bas Hakker

Matthew Berry is van oorsprong een schrijver van series en films in Hollywood. Hij werkte niet in de top waarin de auteurs voor Friends en Seinfeld zitten, maar in de categorie daaronder verdiende hij een redelijke boterham in de jaren negentig. Zo schreef hij mee aan afleveringen voor Married with Children en was verantwoordelijk voor het scenario voor een van de Crocodile Dundee delen.

Niet gelukkig
Toch was hij niet gelukkig in zijn werk, zo vertelt hij bij Recode Media. ‘Ik vond het lastig om te accepteren dat er geen enkele relatie is tussen de kwaliteit van jouw werk en het succes van een serie of film. Je maakt de mooiste teksten voor films die altijd op de plank liggen….Mijn slechtste werk leverde uiteindelijk een complete film op met Crocidile Dundee.’

Zijn onvrede had er ook mee te maken dat het ‘gedoe in Hollywood’ niet zijn allergrootste passie was. Vanaf zijn veertiende speelde hij al Fantasy Football, de Amerikaanse benaming voor het soort sportmanagementgame waarbij je punten krijgt voor de spelers die je opneemt in jouw americain football team op basis van hun echte prestaties. In 1999 besloot hij zijn liefde voor schrijven en fantasy football te combineren door een column te maken voor Rotoworld, een kleine sportwebsite waar de eigenaren hem inhuurden omdat ze fan waren van Married with Children. Toen de columns in 2003 stopte, begon hij met twee sites over fantasy football; eentje waar je kon spelen en een met content over het spel. Hij groeide uit tot een expert op dit gebied; schreef columns op NBA.com en schoof aan bij radiostations.

Serieus
Zijn ‘bijbaan’ werd heel serieus toen ESPN in 2007 zijn site kocht en hem ‘hoofd fantasy football’ maakte. Hij maakte TV-programma’s op de sportzender, schreef columns en verscheen overal als expert. In 2022 stapte hij over naar NBC. Het succes van Berry is het klassieke voorbeeld van ondernemen op de Joe Pulizzi-manier. Hij combineerde zijn schrijfervaring met zijn passie voor fantasy football en claimde een niche waarmee hij zichzelf op de kaart zette. Hij kapitaliseerde die niche door in opdracht overal over fantasy football te schrijven en praten, maar dat deed hij ook als ondernemer.
Behalve dat Berry in dienst werkte, is hij namelijk eigenaar van Fantasylife.com, een website over fantasy football waar inmiddels veertien mensen werken. Je kan er van alles lezen en luisteren over fantasy football, inschrijven voor de nieuwsbrief en luisteren naar de podcast. De website verdient geld door samen te werken met sponsors en adverteerders.

Zou het iets voor Nederland zijn op basis van de Eredivisie? Dat er een website komt (met Scorito of een andere aanbieder als hoofdsponsor) waar je: podcasts kan luisteren over fantasy football, alles kan lezen over statistieken, kan inschrijven voor een goede nieuwsbrief en er wekelijks een YouTube show is op ESPN 2. Zou dat publiek groot genoeg worden voor een paar grote adverteerders en elk jaar een mooi event en een theatershow?

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.