Ihattaren heeft een team van tientallen rare psychiaters, goede doktoren, handopleggers, sinaasappelpulpcrushers, wetenschappers en antropologen om zich heen gebouwd om weer op niveau te komen. Wat hij echter niet heeft is een handige media-adviseur die hem behoedt voor alle fouten die je maar kan maken.
Op de een of andere manier heeft iemand in dat team namelijk bedacht dat elke comeback gepaard gaat met een heleboel media-aandacht. Ook bij zijn vijfde rentree volgde er weer een groot Telegraaf-interview met Mike Verweij die dat op zich prima opschreef.
Iedere mediastrateeg weet dat je jezelf precies de druk moet opleggen die voor jou werkt. Voor sommige ondernemers kan het heel goed zijn om in november te zeggen: ik wil volgend jaar een miljoen winst maken, maar er zijn ook karakters waarbij zelfopgelegde doelen niet werken. Ik bedoel: Ihataren heeft in de aanloop naar vier comebacks openhartig verteld over zijn foute vrienden en verdriet om zijn overleden vader, maar al die openheid heeft nog nooit gewerkt. Dan zou het slim zijn om te zeggen: we doen deze comeback een keertje in alle rust, natuurlijk geven we een interviewtje in Waalwijk, maar we maken er geen spektakel van. En het verhaal is altijd: ik praat deze keer alleen over feiten en niet over gevoelens of verwachtingen.
En dan moet je helemaal niet met die Bram Bakker gaan werken natuurlijk die de verwachtingen nog eens extra opschroeft terwijl je daar helemaal geen baat bij hebt. Binnen een half jaar bij Oranje slaat helemaal nergens op als je drie jaar geen bal rechtdoor hebt gespeeld. Sjoerd Mossou zei het terecht in zijn rake column. ‘Iedereen die niet Bram Bakker heet, zou Ihattaren eerst in alle rust laten wennen aan het leven als profvoetballer. Die zou de verwachtingen gelijk temperen: niet voor niets mislukten de vorige vier comebacks allemaal hopeloos, dus laten we eerst eens voorzichtig kijken hoe ver we in Waalwijk komen.’
Okay, podcast van de antwoorden, maar wat hadden jullie dan gedaan? Nou ja, er is een verhouding tussen de werkelijkheid van het echte leven en de werkelijkheid in de media die je moet respecteren. Een ingewikkelde zin die neerkomt op: timing is alles. Het was verstandig geweest om na te denken over de timing én de inhoud.
De timing was duidelijk: welk moment zou het belang van Ihataren het meeste dienen? Want wij lezers willen altijd sensatie, maar hijzelf heeft baat bij een leuk leven waarin hij gelukkig is. Dat zijn twee tegengestelde belangen. Wachten tot hij zijn eerste minuten heeft gemaakt en belangrijk is voor de ploeg was dus beter geweest. Hij haalt wekelijks een zeven, er is progressie te zien en anders gewoon geen interview. Laten we zeggen: Kerst zou mooi zijn.
En dan de inhoud van het verhaal? Hij zou alleen maar over de waarheid praten en niet over fictie. Die feiten komen erop neer dat hij zich weer voetballer voelt, dat hij gewoon weer wat geld verdient met wat hij goed kan en dat was eventjes genoeg. Natuurlijk wilde hij wel meer, maar dat zou de tijd allemaal leren.
Zou je verder nog iets adviseren? Ja, alleen maar met mensen samenwerken die het beste voor jou willen en niet voor zichzelf. Kees van Wonderen zei daar wel iets mooi over bij Studio Voetbal: als je vroeger nooit een goed team om je heen had, is het moeilijk om nu een goed team te selecteren.