10 okt 2023

Iemand in de directie nodig als club? Check altijd de Van den Herik meter

Mediajournalist

Bas Hakker

Vorige week hadden we het er even over. Waarom zouden clubs redelijk normale salarissen betalen aan directieleden terwijl blijkt dat ze enorm belangrijk zijn? Want of je nu naar AZ, PSV of Feyenoord kijkt, ze hebben allemaal een stevige directeur. Okay prima tip, maar hoe vind je nu zo’n goede baas van de club?
In ieder geval moet je niet, zoals Ajax, geforceerd zoeken naar iemand die drie keer per jaar toevallig ‘Johan Cruijff ArenA’ in intoetst in zijn Google Maps, maar gewoon een ervaren gast die ervaring heeft met leidinggeven, iets met voetbal heeft en die snapt hoe media werken. Maar hoe maken we dat een beetje tastbaar? Gelukkig kwam Jorien van den Herik afgelopen week veel voorbij op tv dus het is hoogste tijd voor de Jorien van den Herik Meter.

  1. Ervaring met de baas zijn
    Van den Herik heeft een eigen dakdekkersbedrijf. In die hoedanigheid stak hij eind jaren tachtig geld in Feyenoord en zo rolde hij de club in. De echte Feyenoord-supporter had, samen met zijn zakenpartner, al een bedrijf grootgemaakt.
  2. Ervaring met ondernemen
    Bakkerszoon Valentijn Driessen zei het terecht van de week in de Kick Off Podcast. Als directeur of voorzitter kan je als beste ondernemerservaring hebben. Je moet immers zo’n club ook een beetje uitbouwen en dat vereist meer dan op de winkel letten.
  3. Een man met een mening
    Als je de baas van een club bent, moet je een mening hebben. Natuurlijk regeer je niet met harde hand, maar je moet uiteindelijk wel de beslissingen nemen. Dat betekent dus dat je dingen van dingen vindt. Van den Herik had het afgelopen week over zijn voorzitterschap van de ouderenpartij. ‘ze zijn alleen met hun baantjes bezig en niet met de doelgroep’. Dat is een goede mening. Net als de mening dat Van Gaal niets te zoeken heeft bij Ajax als hij op afstand gaat proberen de club te bestuderen.
  4. Ervaring in de media
    Jorien van den Herik heeft veel media-ervaring en dat zag je vorige week duidelijk terug. Bij de mannen van Vandaag Inside was dat weer duidelijk; hij kletst lekker mee over van alles nog wat en schetst in scherp geformuleerde zinnen wat er aan de hand is bij die 50Plus partij.
  5. Onafhankelijk
    Om in de eigen business club te zoeken naar succesvolle ondernemers als club is niet zo’n slecht plan. Die gasten die flink verdiend hebben, kunnen altijd beslissingen nemen die niets met baantjes of geld te maken hebben.
  6. Iets met voetbal
    Van den Herik werd door zijn vader meegenomen naar de eerste lichtwedstrijd in De Kuip. Veel verder hoeft dat voetbalgevoel niet te gaan natuurlijk. Ga niet geforceerd op zoek naar mannen die ooit een potje meededen met het zesde van de club. De emotie van voetbal snappen, is wel handig trouwens.

Conclusie
Afgelopen week sprak ik een recruitment-expert en die zei nog maar eens hoe belangrijk het is om als werkgever goed aan te geven wat je zoekt. Dat lijkt bij clubs misschien ingewikkeld, maar zo moeilijk is dat ook weer niet. Directieleden moeten een beetje een verhaal kunnen vertellen in de media, leiding kunnen geven, ondernemen en bij voorkeur onafhankelijk zijn.

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.