On the road Sportmedia heeft dus als basis de verhaallijn dat een groepje ambitieuze sportjournalisten een eigen sportzender wil beginnen. Ze zijn het geruzie en de slechte gasten bij de NOS zat en gaan het helemaal anders aanpakken. Ze kijken bovendien naar het aanbod van podcasts/YouTube en concluderen: tijd voor een nieuw geluid want pratende verslaggevers die iets vinden van Koeman zijn er wel genoeg. Het moet anders, met meer verdieping en aandacht.
Kanaal 13
Alles is al een keer bedacht dus ‘On the Road Sportmedia’ is helemaal niet nieuw natuurlijk. We hadden het al over Start Up, maar ook de jaren 80 tv-serie Kanaal 13 volgde de verrichtingen van een radiostation. Wel belangrijk is dat we dus beginnen met de aanval, we zetten de tegenstander voorin vast. On the Road Sportmedia is namelijk al het fundament van het nieuwe sportstation zelf: daarmee wordt al wat sponsorgeld opgehaald, kunnen we clips zien op social media en verzamelen we de eerste inschrijvers voor de nieuwsbrief.
Weten jullie nog dat wij Frans Lomans als belgast hadden? Hij begon ooit met een groepje Nieuwe Revu-mensen: Sportweek. Dat werd best wel een aardig succes, ze zorgden voor flinke zweetdruppels en het afstoffen van Sport International bij VI, maar het werd later ook gedoe. Het ging vooral mis in het verdienmodel: dat was gewoon niet goed genoeg waardoor hoofdredacteur Lomans zelf moest bijbetalen. Daarom geloof ik ook in klein beginnen: er moet een plan op een bierviltje komen met grote dromen, maar de basis moet wel goed zijn en gefinancierd, het liefst vooruit.
Het basisidee zou dus altijd zijn om steeds een clubje mensen naar sportevenementen te sturen die vertellen over hun avonturen. Deze mensen moeten een beetje chemie met elkaar hebben, anders krijg je zo’n NOS Voetbalpodcast-gevoel. Belangrijk is dat je de verschillende karakters goed uitlicht en dat ze enorm van sport houden. Bij Start Up volgde je dus hoe de bedenker van Gimlet zijn eigen podcastbedrijf opbouwde en wat hij onderweg allemaal tegenkwam; dat zou voor On the Road Media ook werken.
Zo’n nieuw medium neerzetten, is natuurlijk geen hogere wiskunde: bouwers van elektrische auto’s, bedenkers van een nieuw democratisch stelsel en medicijnontwikkelaars zouden er om lachen. Maar als je dat niet zo vaak hebt gedaan dan helpt het om een format te hebben (of iets van een bierviltje). De basis van het hele gedoe is dat je een publiek gaat opbouwen en dat er ergens wat geld gevraagd gaat worden aan dat publiek omdat ze de verhalen zo leuk vinden (of sponsors laat betalen voor contact met dat publiek). Wacht, we hebben daar wel wat voor in de la liggen:
Rode draad
Het is handig als je met het clubje een rode draad hebt, een soort gezamenlijk doel waar je naar streeft. Dat lijkt me vrij overzichtelijk: het clubje journalisten wil leuke dingen maken voor mensen en dat willen ze doen zonder de bemoeienis van allerlei moeilijk kijkende bazen die zogenaamd de wereld hebben uitgevonden.
Organisatie
In je eentje kan je niks dus je moet een redactie gaan formeren. Er moet dus een hoofdredacteur komen en wat goede journalisten. Belangrijk is om er vanaf het begin een hechte club van te maken want die onderlinge verhoudingen spelen een voorname rol in alles wat je maakt.
Mediamerken
Nou ja, eerst maar eens eentje als basis: De On The Road Media Podcast. Ik zou lekker beginnen met een goede wekelijkse podcastaflevering en een clubblad als basis. Zo maak je duidelijk wat de bedoeling is en ga je aan de slag met een publiek opbouwen. Op die manier kan je als naar sponsors gaan zoeken die jouw ambitie delen en leer je samen hoe het is om wekelijks iets te maken. Handig is om uiteindelijk volgens het Better Call Saul-model te gaan werken. Dat kennen jullie wel toch? Je bouwt een groot publiek op met jouw basisidee (Breaking Bad) en vervolgens ga je steeds nieuwe merken ontwikkelen. Op die manier weet je of je met jouw basisidee wat publiek kan opbouwen, verdien je al wat geld en ga je door.
Publiek opbouwen
Dat blijft toch altijd de kern van een mediabedrijf: je moet ervoor zorgen dat mensen naar jou gaan kijken of luisteren. Het betekent dat je iets geweldigs gaat maken, maar ook dat je overal vertelt dat je iets geweldigs gaat maken.
Een verdienmodel
Dat vergeten wij journalisten nog wel eens, maar je moet direct nadenken over een businessmodel. Ga dus langs bij sponsors die geloven in jouw plannen en die zo relatief goedkoop kunnen instappen, organiseer debatavonden, ga het theater in of bedenk iets anders om jouw budget rond te krijgen.