25 sep 2023

Hoogste tijd voor Maurice Steijn om een winnende mediastrategie te bedenken

Mediajournalist

Bas Hakker

Waarschijnlijk krijgt Maurice Steijn één kans in zijn leven om het geploeter in de middenmoot te verruilen voor de absolute top. Zo vaak zal het niet meer voorkomen dat een verwarde Duitser een middelmatige oud-voetballer die betonvoetbal speelt met zijn clubs, belt om een topclub in verwarring te redden. Dus nu hij daar toch nog even zit – in tegenstelling tot de TD zelf – zou ik alles doen om die ene kans te grijpen. Het is een mogelijkheid om voor altijd de spruitjes van je schoonmoeder, het Zwarte Pad en die OV-Fiets te verruilen voor een leven lang proleterige casino’s, maatpakken en privevliegtuigen. Qua 433 en knijpende backs kan ik niet zoveel voor je betekenen, maar de mediastrategie om dat grote doel te behalen kan nog wel een beetje scherper. Want Maurice, met dat Calimerogedrag tegen Joep gaan we nu stoppen he? Die gast stelt ook gewoon maar wat vraagjes.

  1. Vergroot dat Haagse straatvechtertje uit
    Je hebt twee strategieën geprobeerd in persco’s, volledig losgaan op Mislintat en helemaal niets zeggen, maar dat die zijn allebei kansloos. Wat jij moet doen is de beste versie van jezelf neerzetten. Mensen houden van underdogs en vanaf nu ben jij de grote redder van Ajax met een paar voetballers van Cromvliet 5 niveau. Daar probeer je in alle bescheidenheid wat van te maken.
  2. Maak contact
    Zo’n persconferentie is relatief makkelijk. Dus je gaat niet meer boos worden op Joep als hij vraagt wat eigenlijk de afspraken zijn. Dat is een normale vraag. Het medialeven bij een topclub is overzichtelijk: Telegraaf, VI, AD en NOS moet je mee hebben en de rest laat je lekker lopen. En ja, mensen voor je winnen, doe je door contact te maken, dat is normaal gedrag. Misschien ben jij geen jongen voor de zelfgemaakte Koopmanstaart bij de koffie, maar dan leer je dat maar een beetje. Praat gezellig over de Ilpendamse kermis met Mike, bespreek de broodprijzen met Valentijn en analyseer het grote Arsenal van Bergkamp met nuchtere Johan. Gewoon een beetje praten met die mensen.
  3. Maak Berghuis aanvoerder
    Ook in de media heb je mensen nodig die voor je strijden en dan heb je niets aan Bergwijn die veel kwaliteiten heeft, maar praten hoort daar niet bij. Geef die leuke Berghuis daarin het vertrouwen; hij kan lekker babbelen, is de beste voetballer van de ploeg en zit bovendien in een fase van zijn loopbaan dat het leven iets minder om hem draait. Hij is een straatvechter als jij en daar houden mensen van: een jongen van the road.
  4. Ga achter die spelers staan
    We weten dat het matig is en straks in december kan je nog wat rommelen in die spelersgroep, maar voorlopig is het een gegeven dat je het moet doen met drie linksbacks en nog wat andere rommelaars in de marge. Dat moet je niet steeds benadrukken, de zin ‘dat is nu eenmaal wat ik gekregen heb van Sven’ is straks uitgewerkt (vanaf nu heet Sven trouwens ‘meneer Mislintat en er dan een beetje vies bij kijken) . Niet zeggen dus dat ze nog geen penaltystip kunnen passeren of dat Sjaak uit het zesde van Laakkwartier beter is, maar maak er een jongensboekenverhaal van. Denk aan zo’n Netflixfilm waarin een coach met een zooitje losers de wereld verovert. Dat is jouw verhaal.
  5. Wees open
    Tegen Joep deed je net of je geheimen hebt voor de media, maar dat is een misverstand. Je bent niet de baas van Tata Steel, maar van Ajax en Ajax is van de fans. Vandaag de dag gaat het in de voetbalwereld om verhalen vertellen. Kappen dus met ‘dat is iets tussen mij en Jorrel’. Vanaf nu is er niets meer tussen jou en Jorrel, maar vertel je elke dag weer het verhaal van hoe een Haagse middenmoottrainer in een paar maanden zichzelf en zijn jongens van RAVA-niveau klaarstoomden voor de wereldtop.

    Conclusie
    Veel tijd heb je niet meer, maar dit is de enige manier om het te redden bij Ajax. Vanaf nu ga jij het jongensboekenverhaal van een ‘jongen van the road’ verder inkleuren. Je hebt niks te verliezen dus je kan die stress ook voortaan lekker thuislaten. Het gaat alleen maar leuk worden!

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.