Zo tegen het einde van de Olympische Spelen kwamen de minpunten van de hele dag uitzenden vanuit Parijs wel naar boven op Radio 1. Ze ‘bezetten’ een weekje of twee de zender en als sportliefhebber is dat geweldig om te horen. Prachtig, als ze schakelen van de waterpolovrouwen naar het hockey en dan weer naar de mooie verhalen van Sebastiaan Timmerman op de wielerbaan.
Maar dan moeten we toch de wet van Jeroen Pauw er even bij pakken. Die kennen jullie toch? De wet luidt: de kwaliteit van een journalistieke redactie zie je terug in de zomer. Dan moet je immers zelf de onderwerpen verzinnen want er gebeurt niet zoveel. Daar moest ik aan denken toen ik toevallig op een sportluw moment naar Radio 1 luisterde. Het was een uurtje of 12, het ochtendprogramma zat er op en op de atletiekbaan waren ze even met een kwalificatie kogelslingeren bezig of zoiets dus er was weinig aanbod. Kijk, dan moet je het laten zien. Maar helaas, ze grepen terug naar het klassieke sportmediamateriaal Wat het klassieke materiaal is?
- Een interview met een kansloze sportbestuurder
Een belangrijk onderdeel van je takenpakket als redacteur op een sportredactie is het onderdrukken van impulsen. Een van die impulsen is het bellen met sportbestuurders tijdens de Olympische Spelen want ze hebben altijd hetzelfde verhaal over het geweldige beleid dat veel medailles gaat opleveren en ze zeuren altijd over te weinig media-aandacht (met hun kutsport). Zo belde Radio 1 met een bestuurder van de squashbond die blij was dat zijn sport Olympisch gaat worden…(terwijl padel natuurlijk veel leuker is en groter gaat worden). Veel te niche natuurlijk voor de sport- en nieuwfans die luisteren. Goede spelers in de Top100, veel mediapotentie…..Booooooring! - Een interview met een zanger
De andere klassieke keuze is natuurlijk om deejays en zangers te gaan interviewen. Toevallig hoorde ik bij Radio1 interviews met deejay La Fuente en met volkszanger Yves Berendsen. Mijn tip? Gewoon maar niet meer doen want de uitkomsten zijn zo voorspelbaar: heb je zelf gesport (ja) en hoe is het in het Holland House? (leuk want ik verdien er geld mee).
Voorspelbaar
Natuurlijk heeft de podcast van de antwoorden ook een oplossing en die is eigenlijk heel voorspelbaar: zorg dat je op tijd de sport verlaat als het nodig is. De luisteraars zitten echt niet te wachten op een volkszanger die vroeger voetbalde (voor de vroegere Jensen-toen-ie-nog-normaal-was-fans: how many records did you sell?) of de assistent-manager Seinewater. Je moet als sport- en nieuwszender kunnen schakelen naar andere onderwerpen. Dus niet kort het nieuws bespreken over Gaza, maar formeer een panel van Midden-Oosten specialisten die zich uitspreken over de toekomst, nodig een uur lang een Hoogleraar media uit om te praten over de publieke optredens van Dick Schoof en zet de beste Amerika-experts in om het gedrag van Donald Trump te duiden. Ofwel: doe iets!