09 apr 2024

Hoe je aan een mediabedrijf bouwt via een nieuwsbrief over een raaaare sport

Mediajournalist

Bas Hakker

In oktober 2020 begon Thomas Shields met de nieuwsbrief The Dink, en soort FC Mediacircus clubblad dat over fucking pickleball gaat, de mindere variant van padel die zeer populair is in de VS (want waarom zouden die Amerikanen niet gewoon een keertje normaal doen?). Meer dan drie jaar later bereikt hij met zijn mediabedrijf rond de 750.000 pickleballfans, heeft hij 150K subscribers voor zijn nieuwsbrief en verdient hij best wat geld met zijn mediabedrijf waar inmiddels drie mensen in vaste dienst zijn.

Het begon allemaal met de podcast ‘My first million’ waar hij veel naar luisterde. Dat is de podcast van Shaan Puri (founder The Milk Road, een nieuwsbrief over bitcoins) en Sam Parr (founder van The Hustle, een nieuwsbrief over tech) die zelf via nieuwsbrieven een mediabedrijf opzetten. ‘Daardoor raakte ik geïnspireerd en ik zocht naar een groeiend fenomeen waar ik zelf ook nog iets meehad om ook zoiets te doen.’ Het gaat heel hard met de sport in de VS. Net zoals grote namen als Arjen Robben en Marco van Basten op padel duiken, kopen Amerikaanse mediahelden als Gary Vaynerchuk en Tom Brady professionele teams. Shields besefte natuurlijk direct dat hij vooral publiek nodig had om zijn bedrijf uit te bouwen en dus deed hij daar alles voor: hij ging mee op een professionele tour met een busje met reclame, stalkte mensen in Facebook Pickkeball forum groups en zette een slim referral programma op waarbij je een gratis racket kreeg als je nieuwe lezers aandraagt. Oh ja, het opbouwen van een mediabedrijf via nieuwsbrieven is niet altijd makkelijk. Hijzelf op YouTube: ‘Soms denk je dat het geweldig gaat, maar het valt ook wel eens tegen en dan kijk je naar ranzige porno of lees je biografieën van Elon Musk.’

Soortgelijke succesverhalen kun je natuurlijk met bakken tegelijk opscheppen in de VS, maar wat kunnen jullie daar nu van leren als je toevallig zin zou hebben om een businessmodel op te zetten rond een sport via nieuwsbrieven?
1. Kies altijd voor een sport waar je iets mee hebt
Het opbouwen van een mediabedrijf via nieuwsbrief is keihard werken zonder dat er iets voor terugkomt in het begin. Het gaat immers alleen maar om bereik opbouwen. Daarom kan je maar beter over iets schrijven waar je iets mee hebt want anders hou je het nooit vol.
2. Focus op groei
In het begin gaat het allemaal om het opbouwen van publiek en dus moet je alles doen om te groeien. Bedenk vooral waar jouw publiek zich bevindt en verleid hen om in te schrijven: lopen ze op beurzen rond, wandelen ze op voetbalvelden of dansen ze op donderdagavonden in foute kroegen? Daar moet je zijn.
3. Kies een groeiende sport
Als een sport groeit dan komt er steeds meer aandacht voor de sport en gaan mensen op zoek naar informatie. Wat zijn de groeiende sporten in Nederland? Padel natuurlijk, maar dat is al een beetje druk met al die John van Lottems en acteurs. Misschien gaan we wel allemaal jeu de boulen over twee jaar. Of wat denken jullie van cricket?

Thomas Shields (die rechtergast)

4. Zorg voor verschillende inkomstenbronnen
We hebben het over mediabedrijven in opbouwen en dus is het verleidelijk om te focussen op sponsors en adverteerders. Maar ja, voor de grote merken moet je grote aantallen hebben dus kan je beter maar creatief zijn en niet wachten tot je heel groot bent. Focus dus op alles wat er maar te verdienen is: workshops, consultancy, mini-events…..

Conclusie
Wij van FC Mediacircus kijken natuurlijk met interesse naar soortgelijke voorbeelden omdat we zelf ook bezig zijn. Wij hebben namelijk best wat dingen fout gedaan onderweg (en veel goed als podcast van de antwoorden). Maar ja, we wilden nu eenmaal veel leren onderweg dus jullie zijn nog lang niet van ons af.      

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.