26 mrt 2024

Het Hera United mediaplan: de basis van alles is de wekelijkse podcast

Mediajournalist

Bas Hakker

Stel dat de mensen achter dat nieuwe Hera United ons zouden bellen met de vraag: kunnen jullie voor ons een goed mediaplan maken? Ik bedoel: Barbara Barend is een vriendin van de show. Dat zou een prima opdracht voor ons zijn en we vinden het geen probleem om alvast even wat bouwstenen weg te geven:

1. De basis
Je moet meteen een goed basisverhaal neerzetten voor de droom om een club alleen voor vrouwen op te richten. Wat wil je bereiken met zo’n nieuwe club en waarom is het belangrijk dat die club er komt? Waar je moet wegblijven, is de strijd tegen het mannenvoetbal. Het plan trapte zo’n beetje af met een statement dat er veel geld bij BVO’s naar het mannenvoetbal gaat en dat er daardoor nog maar weinig overblijft voor de vrouwen. Dat is prima natuurlijk, maar mensen houden van positieve dromen. Je moet voorkomen dat je straks met Alex Kroes en die nieuwe KNVB-man (zou hij dan een trainingsjasje aandoen bij Op 1?) aan een tafel zit om te discussiëren over de geldstromen. De droom is gewoon dat je vanuit het niets een vrouwenvoetbalclub uit de lucht stampt en dat doe je omdat je dat belangrijk vindt. De rode draad is dus: Wij willen graag een club vanuit het niets opbouwen.

2. Direct een podcast beginnen
Zo’n plan als dit is misschien leuk, maar je moet eigenlijk direct aan de slag. Nu weten wij uit betrouwbare bron dat er al een cameraploeg bezig is daar in het Olympisch Stadion en dat is logisch. Maar waarom begin je niet een podcast waarin je wekelijks mensen bijpraat over de eerste stappen? Een goed voorbeeld is Start Up, een podcast over een radiogast die een podcastbedrijf begon. Hij legde uit hoe hij aan investeerders kwam, hoe hij een naam verzon en dat werkte allemaal heel goed om nieuwe investeerders aan te trekken. Doordat hij heel eerlijk was, ging dat plan leven.

3. Maak de initiatiefnemers groot
Er zullen best wat bekende mensen meedoen aan het plan, maar de echte initiatiefnemers zijn de grote helden. Zij moeten overal vertellen over hun grote dromen. Natuurlijk zullen zij gaan praten met grote trainers en TD’s en het is verleidelijk om die mensen naar voren te schuiven, maar voor het grote publiek is het belangrijk om de eigenaren van de grote droom te leren kennen. Dat zijn de gezichtsbepalende figuren.

4. Betrek het publiek bij de dromen
De podcast is de basis van alle verhalen en belangrijk is daarbij dat je direct supereerlijk en open bent. Als een sponsor niet wil meedoen aan de droom dan is dat ook een keertje prima…als je het maar goed blijft uitleggen. In de podcast vertel je alles, maar dan moet je wel direct het publiek daarbij betrekken. Organiseer dus veel open dagen en maak daar weer een goede podcast van.

5. Bouw op gebouwde grond
De wekelijkse podcast is de basis, maar je moet natuurlijk zorgen voor een achterban. Het is leuk om er direct een vereniging van te maken waar vrouwen lid van kunnen worden en dat kan je mooi koppelen aan een clubblad. Elke week krijg je dus een digitaal clubblad met de laatste nieuwtjes, interviews met spelers en kijkjes achter de schermen. Dat doen we niet op Instagram, maar via het clubblad dat een beetje lijkt op een nieuwsbrief. Zo bouw je namelijk een bestand op van mensen met interesse in de club. Zij zullen straks in het stadion zitten, meedenken over het nieuwe shirt en langskomen voor de open dag. En ja, die data is uiteindelijk goud waard voor de sponsors.  

Conclusie
Het is de droom van een paar echte liefhebbers om van Hera United een geweldige club te maken. In de wekelijkse podcast houden ze ons op de hoogte van de voortgang en ondertussen kunnen mensen lid worden van die club. 

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.