02 jan 2023

Gaaf dat Jutta een voorbeeldfunctie heeft voor andere twintigers

Mediajournalist

Bas Hakker

Natuurlijk hebben we haar wel eens besproken in FC Mediacircus. We zagen een paar lange benen, héél veel talent en veel gedoe op social media. Gedoe waar ik verder niet zoveel mee had, maar misschien ben ik de doelgroep ook niet. Het ging er veel over kleding en make up en er was tijdens Corona een interview met RTL Boulevard vanuit een zonnig eiland samen met haar vriend Koen. Dat interview ging vooral over hunzelf; vast iets met gebrek aan trainingstijd en topsport dat vreselijk belangrijk is voor de gezondheid van mensen.

Eerlijk gezegd plaatste ik haar in een hokje ‘leuk op social media, maar dat is iets voor een andere generatie’. Jongens zullen haar omarmen vanwege haar leuke foto’s en meiden om haar kleding en er zal ongetwijfeld een Neymar- of Depay-achtige docu komen over haar rare leven vol managers, sponsordeals en fandagen.

Tot de afgelopen weken.

Leven als ster
Eerder al zag ik bij de NOS zo’n echte trainingskampreportage vanuit het kamp van Jumbo met iets teveel teksten over haar leven als ster en te weinig over de sport. Maar de afgelopen weken werd het anders. Eerst kwamen de berichten over menstruatieproblemen voorbij en daarna werd het nog beter. Het AD-interview was al redelijk openhartig, maar wel een beetje geregisseerd. Het ging over haar zoektocht naar geluk, maar doordat ze niets zei over haar relatie bleef de plaat inhoudelijk een beetje hangen. Wat wilde ze nu echt vertellen?

Nadat ze echter een prachtige 1,12 zoveel reed in Heerenveen, volgde er een zeer charmant interview met Bert Maalderink van de NOS. Ze had het dit jaar eens een keertje helemaal anders aangepakt. Geen dagenlange sessies met imagineren en keihard trainen, maar ze was naar het Westland gereden en schoof aan bij de rest van de familie voor een kerstdiner. Gewoon een stukje vlees, een glaasje wijn en de verhalen van vroeger. ,,Dat randje vet blijkt een goede brandstof te zijn, je gaat er hard van rijden.’’ Ze legde uit dat topsport vaak gedoe is en dat het belangrijk is om normaal te blijven doen. Als jij en ik niet jezelf zijn dan functioneren we ook niet goed. Alsof ze wilde zeggen: eerst ben je mens en daarna komt de sport.

En daarmee had ze ook mij te pakken.
Want dat was precies wat er ontbrak in haar media-optredens. Ze kan lekker praten, deelt leuke plaatjes op de socials en kan geweldig hard rijden. En daar mag het wat mij betreft allemaal bij blijven, maar het is wel zonde om dat inhoudelijke verhaal te laten liggen. Want sport is wel een metafoor voor het echte leven. Als je immers zo’n groot publiek hebt met veel twintigers die in een hectische tijd van hun leven zitten dan is het leuk als je daar iets mee doet. Het is de leeftijd dat je je steeds meer losweekt van je ouders; er komen vriendjes en vriendinnetjes (om met Bassie te spreken), je gaat beginnen met werken en hoe kom je in godsnaam aan een leuk huis? Als je dan iemand volgt die alleen de laatste mode en de sponsorauto deelt dan heb je daar helemaal niets aan. Wat zou het leuk zijn als je iemand kan volgens in dezelfde levensfase die vertelt over de thema’s die niet alleen maar feelgood zijn: over goede en minder goede relaties en over omgaan met de verwachtingen van anderen. Iemand die uitlegt dat je een eigen pad moet kiezen en daarbij keuzes maak die soms goed en soms minder goed uitpakken (en dat dát prima is).

Het is gaaf dat Jutta die rol gaat vervullen en ondertussen iedereen naar huis rijdt!

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.