06 feb 2025

Een sponsorplan voor een kleine club…

Mediajournalist

Bas Hakker

Als kleine club kijken naar de grote jongens in de sportwereld is leuk, maar meestal niet erg zinvol. Adidas sponsort Messi omdat het zo toegang heeft tot zijn achterban. Maar wat als je dat geld niet hebt? Dan moet je slim en creatief zijn dus laten we een goed sportmediaplan maken voor…. korfbalvereniging Victum uit Houten.

Dromen
Laten we eens dromen: Victum, nu uitkomend op het vierde niveau ofzo, speelt in een sfeervolle sporthal De Wetering. Maar wat als we dat sfeertje groter maken? Wat als Victum in vijf jaar tijd een team op het hoogste niveau heeft en elke week minimaal 500 toeschouwers trekt? Wat als we met Victum in de bus naar Ahoy gaan voor de finale van de Korfbal League?

Een droom waar iedereen aan bijdraagt
Dromen is mooi, maar hoe kom je er? Met een stevig plan en de juiste mensen achter je. Victum heeft geen miljoenenbudget, maar wel een vrij hechte gemeenschap. En dat is misschien nog wel waardevoller. De kerk, de lokale ondernemers, de vrijwilligers…Het is meer dan een club. Dat samen-gevoel moet de basis zijn van de strategie. Je moet dus aan een netwerk van mensen bouwen die de club willen helpen groeien. Sponsors hoeven geen multinationals te zijn, maar lokale bedrijven die begrijpen dat een sterke sportclub de hele gemeenschap versterkt. Oud-leden, vrienden, ouders van jeugdspelers…iedereen kan een bijdrage leveren.

Een zichtbaar plan: Victum Media
Een plan is mooi, maar het moet ook leven. Een wekelijkse YouTube-serie of podcast waarin de initiatiefnemers de voortgang bespreken, interviews met spelers en supporters doen, en het verhaal vertellen. Niet alleen online, maar ook in de lokale krant. Zodat iedereen in Houten weet: hier gebeurt iets bijzonders.

Wat moet er gebeuren?
Stel dat Victum vanaf seizoen 2025-2026 een budget van 200K heeft en dat jaarlijks met 20% kan laten groeien. Dat geld komt niet uit de lucht vallen. Het vraagt om een plan waarin sponsors, leden en supporters zich herkennen.

1. Victum-ambassadeurs: Bekende (oud-)leden en betrokken Houtenaren als boegbeelden.

2. Korfbal voor iedereen: Clinics op scholen en toernooien voor bedrijven om Victum breder bekend te maken.

3. Mediaplan: Wekelijkse updates via YouTube en podcasts, plus een vaste plek in de lokale krant.

4. Evenementen: Seizoensaftrap, sponsoravonden en een jaarlijks ‘Samen naar Ahoy-feest’.

Dit is niet een plan voor Victum, maar voor heel Houten. De sportclub wordt een symbool voor wat je samen kunt bereiken. Dus: wie stapt er in? Over vijf jaar in de bus naar Ahoy. Dat lijkt nu misschien een verre droom, maar als je ze serieus neemt, kunnen ze zomaar uitkomen.

Delen

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.