22 okt 2023

Een Pastoor met ballen, zegt: Annemieke is top en Steijn kan er geen reet van

Mediajournalist

Bas Hakker

Mijn zoon zit sinds een maandje of twee op de middelbare school. Daar mag je geen mobieltjes meer in de klas hebben, ze moeten in een kluisje liggen. Als de docent toch een mobieltje ziet of hoort, lever je hem in en mag je hem pas om 16.15 uur weer ophalen. Dan is het natuurlijk balen als jouw vriend je om een uur of 14.30 uur belt om te vragen of je zin hebt om te voetballen en jouw telefoon in je zak zit.

Dat is zo’n beetje wat sportpsycholoog Annemieke Zijerveld gebeurde toen ze aanschoof bij De Perstribune afgelopen zondag. Ze maakte een beginnersfoutje in de media en van foutjes moet je iets leren en weer door. Want hoe gelijk ze ook heeft over de depressieve manier waarop Steijn op de bank zit bij Ajax….ze kan het niet zeggen natuurlijk. Een arts kan ook niet roepen over iemand die een beetje aan het hoesten is op TV: longkanker.

Mediales
Zijerveld moet gewoon even een beetje mediales hebben want ze trapte in een valletje dat ze zelf neerzette. Ze hoeft geen vier jaar college van Sonja Barend te krijgen, maar even wat basisprincipes doornemen met mensen als Leo Beenhakker, Michel van Egmond en Mart Smeets. Als ze daar geen tijd voor heeft, kan ze ook dit blogje wel even doorlezen hoor. We hebben wel wat tips:

1. Waak voor ijdelheid
Als je altijd in de schaduw werkt, is het lastig als de zon even vol op jouw bolletje staat. Het is er toch even wat warmer want mensen zeggen opeens vriendelijke dingen. Maar ja, waar zit jouw meerwaarde? Een beetje shine is niet erg, maar jij kan het verschil maken door dienstbaar te zijn aan de mensen die je begeleidt. In alle rust ga je hen helpen om betere sporters te worden. Alle complimenten die je krijgt van mensen uit de media zijn leuk, maar daar kan je geen brood van kopen. Hoewel…(zie punt vier)

2. Nee is ook een antwoord
Als mediamaker ga je altijd voor een beetje ophef. Je wil immers eer van jouw werk en dus probeer je zo’n interview met een onbekend iemand iets op te blazen. Dat kan door er een thema bij te pakken dat groter is dan de geïnterviewde. Laatst had ik via via iets te pakken van de geïnterviewde en dat hield ik hem voor. Zijn verhaal zou zeker voor een beetje herrie zorgen. Zijn reactie: ‘daar wil ik het zeker niet over hebben’. Je moet weten dat jij over de antwoorden gaat en niet verplicht bent om de gaten in te vullen die de interviewers bewust laten vallen.

3. Pak een vorm van regie
Het is belangrijk dat je vooraf (een beetje) in je hoofd hebt wat je wil vertellen. Nee, je moet niet alle vragen negeren zoals sommige doen na een iets te intensieve mediacursus, maar pak wel de regie in het gesprek. Het onhandige was dat Zijerveld zelf duidelijk richting Ajax stuurde. Ze reageerde in de beginfase van het gesprek op de stelling: ‘daar zou ik graag aan de slag gaan’ met…Ajax. Met een beetje ervaring zie je zo’n fout van mijlenver aankomen.

4. Profiteer van de aandacht
Dat lijkt een beetje tegenstrijdig, maar dat is niet zo. Natuurlijk moet je leren van je klassieke mediafouten, maar ook beseffen: deze kans gaat nooit meer voorbijkomen. Honderden collega’s werken jarenlang in de anonimiteit, maar jij kunt daar aan ontsnappen en een geweldige loopbaan opbouwen waarbij je over de hele wereld jouw vak uitdraagt. Bij zo’n geweldig leven, waarin echt jouw vak centraal staat, horen slimme, strategische keuzes die je nu moet gaan maken. Belangrijk is dat je altijd gaat voor de inhoud: zoek een goede vakuitgever, schuif alleen aan bij talkshows als het echt over jouw vakgebied gaat, geef goede verdiepende lezingen in het hele land en maak een inhoudelijke documentaire.

Kleine club
Die vergelijking van het begin slaat op de straf van Almere, typisch het gedrag van een kleine club (met je: ‘in goed overleg’). Denk je dat wij drie dagen huisarrest hebben gegeven? Natuurlijk niet. We zeiden: gooi die telefoon in het kluisje en ga weer door me je leven. Als Professor Pastoor echt zo’n grote jongen is dan zegt hij volgende week in de microfoon van zijn vriend Hansie Hansie: wij zijn blij dat Annemieke voor ons wil werken en trouwens, Hans: die Steijn kan er geen klote van.

Dan heeft ie echt ballen.

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.