07 mei 2023

Een medium zonder persoonlijkheid gaat het niet meer redden de komende jaren

Mediajournalist

Bas Hakker

Toevallig is net de Creator Economy Expo afgelopen, een bijenkomst in de VS voor ondernemers die een bestaan proberen op te bouwen met content als basis. Het wordt georganiseerd door Joe Pulizzi, de bedenker van contentmarketing. Het is zo’n beetje wat wij doen; we maken een podcast en een nieuwsbrief over sport en media waarmee we wat publiek opbouwen.

Werkmodel
Pulizzi introduceerde ook een werkmodel voor ondernemers die op deze manier een bestaan proberen op te bouwen. Die dus een soort mini mediabedrijf beginnen dat later groot kan worden. Dat model begint altijd met de basis: claim de niche waar je verstand van hebt en voeg daar je persoonlijkheid aan toe. Dat laatste is namelijk dé manier waarop je je kan onderscheiden van de concurrentie. Natuurlijk ben jij dé kenner op het gebied van duurzaamheid, sterke drank of snacks, maar mensen gaan jou alleen volgen als ze je ook nog een beetje leuk vinden.

Het beste voorbeeld van hoe dat werkt, geven de mannen van de Dick voor Mekaar Podcast elke week. Er zijn tientallen clubpodcasts waarin fans praten over hun favoriete club, maar er is er maar eentje die een tweede laag aanbrengt op basis van hun eigen karakter (en dat van de Feyenoord-fan). Want de podcast van Dick voor Mekaar gaat helemaal niet over 442, trainers of over opduiken bij de eerste paal, maar over het leven. De podcast gaat erover dat je moet genieten door goed te eten, dat het altijd gaat om de beste verhalen en dat het leven tekort is voor een slecht hotel.

Verspeelde tijd
Die mannen snappen goed waar fan zijn van Feyenoord om draait: dat je regelmatig verliest, maar soms – als je even een tijdje de goede dingen doet – dan kan je aan die wetmatigheid ontsnappen. Toevallig sprak ik afgelopen week Theo Hendriks die een boek schreef over wat de functie is van goede verhalen vertellen. Hij legt uit dat mensen tegenwoordig teveel worden geconfronteerd met feitjes, Exel-sheets en weerberichten. Het is allemaal verspilde tijd want door die losse flodders snappen wij niet wat het grote verhaal is. Je kunt ons woningtekort uitleggen door te roepen dat je 1 miljoen huizen gaat bouwen in tien jaar, maar je kan ook zeggen welke functie wonen heeft voor ons over tien jaar. Goede podcasts vertellen goede verhalen.

De mannen van Dick voor Mekaar kunnen die grote verhalen vertellen en daarom leven we met hen mee. Toevallig sprak ik deze week twee boze mannen. Eentje snapte zogenaamd niets van FC Mediacircus. ,,Dat is erg breed toch? Sport en media?’’ Ik zei dat het niet zo ingewikkeld was, maar hij vond het allemaal maar raar. Een ander noemde mij opeens een hele slechte journalist omdat ik over een onderwerp schreef waar ik – in zijn ogen – niets van begreep. Geeft allemaal niks, ik ben een grote jongen, maar het gaat erom dat je juist moet vasthouden aan je eigen verhaal als maker. Je gaat immers in deze tijd nooit meer een publiek opbouwen met iets wat je niet bent. Moet ik dan een baard nemen en dagenlang met een pijp in mijn monde de wereldpolitiek gaan bestuderen? Dat kan, maar ik zal er nooit een publiek mee opbouwen. Pieter Zwart zei het al: je kiest voor een bepaalde lijn, gaat kijken of je daarmee wat publiek opbouwt en dat is het dan. 

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.