21 mei 2024

‘Die Vitesse-directeur kijkt het probleem vol in de bek en dat geeft vertrouwen’

Mediajournalist

Bas Hakker

Afgelopen zondag keek ik naar een interview van NOS-verslaggever Jeroen Stekelenburg met Vitesse-directeur Edwin Reijntjes. Die legde even in heldere woorden en in alle openheid wat de huidige staat is van Vitesse. De ervaren bestuurder draaide nergens omheen en straalde uit: er moet nog veel gebeuren, maar er is wel een beetje licht aan het einde van de tunnel. Het is te hopen dat ze in Kerkrade goed kijken naar Arnhem want daar ging het wél mis qua crisiscommunicatie.

Crisiscommunicatie is eigenlijk het terrein van Jos dus ik stuur hem maar even een appje met de vraag wat die baas van Vitesse goed doet. ‘Hij kijkt het probleem vol in de bek en is daar open over. Dat zorgt voor vertrouwen en geeft hoop.’ Zo is het natuurlijk, je kunt allerlei managementboeken lezen, maar die Reijntjes heeft dit eerder gedaan bij ADO en weet dat er maar één scenario mogelijk is om het nog te redden: ongelooflijk eerlijk zijn over het verleden, vervolgens een duidelijk scenario schetsen over wat er nodig is en geen zoete broodjes in het oventje leggen. Hij zegt gewoon in alle openheid hoeveel geld er nodig is en dat alleen die 12 miljoen van Maasbert Schouten niet genoeg is. Hoe ging dat ook alweer mis bij Roda JC?

Eerlijkheid
Die stadionspeaker maakte natuurlijk een enorme fout door te zeggen dat promotie een feit was omdat Groningen punten had laten liggen. Dat was dom en onhandig, maar achteraf is er niet zoveel aan te doen. Maar vervolgens ontstaat er een dynamiek waarbij de waarheid, namelijk dat iemand een fout maakte waar iedereen last van heeft, onder de tafel wordt geschoven. Eerst verschijnt die Frijns gewoon voor een camera, daarna mag er geen journalist naar de training en zegt de trainer dat er niets aan de hand is. Het wordt allemaal steeds ergers terwijl als je zegt als club ‘er is een foutje gemaakt en wij gaan door’ er niet zoveel aan de hand was. Die verhalen over slechte WIFI slaan natuurlijk nergens op. Bovendien bleef trainer Sibum maar zeggen dat het allemaal geen impact heeft. Nou ja, vandaar dat alles in elkaar donderde, Bas.

Eén woordvoerder
Je gaat als club natuurlijk niet een stadionspeaker voor een camera zetten na afloop van zo’n wedstrijd waarbij iedereen een minuut of vijf dacht dat de ploeg gepromoveerd was. Die gaat allerlei vage verhalen ophangen terwijl je die woordvoering ook gewoon door de trainer kan laten doen. Die trainer had gewoon moeten zeggen: dit was een menselijke fout, maar we gaan nu weer door. Ook zo’n aanmoediging van Frans Timmermans in de aanloop naar Groningen is niet handig. De man is niet de populairste figuur op aarde dus je weet dat mensen die woorden herhalen als je het niet redt tegen Groningen. En dat gebeurde natuurlijk.

Perspectief
De feiten schetsen, zoals Reijntjes deed en van daaruit verder redeneren. Dat is wat Sibum niet deed. De beginnende trainer ging van alles vinden over journalisten die teveel op de stoel van de psycholoog gingen zitten en zo haalde hij allemaal bijzaken erbij en bijzaken geven onrust. De basis was: we komen nog een punt tekort, maar kunnen lekker voetballen en moeten resultaten halen in Groningen en Breda. Nu ging hij bovenmatig veel zelfvertrouwen acteren, maar dat werkt allemaal niet want mensen prikken daar doorheen.

Conclusie
Je ziet aan het optreden van Theo Jansen in Studio Voetbal dat hij die Reijntjes respecteert met zijn sombere scenario’s. Voor zo’n jongen van the road werkt het niet als zo’n directeur alleen maar zou lullen over hoe groot de club is en hoe geweldig de fans; je moet de feiten benoemen. ‘We moesten het vertrouwen herstellen van de licentiecommissie, nu moeten we een investeerder vinden voor een bedrag van in de 20 miljoen en met een goed herstelplan komen. En ja, Vitesse is een geweldige club.’ Eerst de feiten en dan de emotie.

Screenshot

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.