Voormalig NFL-speler Pat McAfee heeft zijn dagelijkse talkshow ‘The Pat McAfee Show’ verkocht aan ESPN voor een bedrag van – zo beweren kenners – tenminste 8 cijfers. Hij tekende twee jaar geleden een deal met een sportsbettingbedrijf voor 120 miljoen dollar in vier jaar, maar kon blijkbaar onder het contract uit. De dagelijkse show wordt uitgezonden op alle ESPN-kanalen en op het YouTubekanaal van de firma van Walt Disney. In een korte versie van de show liet de YouTube-ster weten dat er weinig zal veranderen aan het programma. Volgens mediakenners is het de bedoeling dat McAfee ESPN meeneemt in de richting van een minder klassiek sportpubliek. Hij snapt dat nieuwe online publiek goed en daarvoor is ESPN bereid te betalen. Hij heeft wel aangekondigd stukken minder het woord ‘Fuck’ te gebruiken.
Toekomst sportmedia
Omdat wij de rode draad hebben om te onderzoeken hoe de toekomst van sportmedia eruitziet, duiken we even in die dagelijkse talkshow. Wat is er anders aan de show die 2,2 miljoen abonnees heeft? Wat vooral goed is, is dat hij een duidelijke lijn kiest voor het format. Hij heeft dat wel eens in een interviews uitgelegd. ,,Ik wil vooral de sport vieren. Toen ik nog speelde, zag ik altijd veel gemopper in de media over sport, over wat er wel en niet deugde, maar ik wil de sport positief benaderen.’’
De reden dat ESPN miljoenen betaalt, is dat hij een publiek kan opbouwen op basis van zijn persoonlijkheid. Check die show maar eens: hij breekt letterlijk met alles wat er al bestaat en daardoor is het een succes.
Het programma begint elke dag om 12 uur en duurt tot 15 uur. Als je iets eerder begint met kijken dan krijg je een terugtelklok, ook lekker. In die drie uur schakelt de voormalig NFL-speler (hij was een kicker) voortdurend met allerlei mensen en vertelt hij verhalen. Er zit een vast panel van twee mensen in de studio waar hij een beetje tegenaan kan praten over het laatste sportnieuws, ze nemen rustig de tijd om een interview van een of andere speler in een half uurtje door te nemen. Leuk is dat hij voortdurend mensen in het programma haalt via een skype-verbinding en daar heeft ie leuke gesprekjes mee. Bijvoorbeeld met de brandweerman en Mets-fan die hij regelmatig spreekt of dan weer een countryzanger die over zijn excellente golfkwaliteiten praat. Het is echt een soort feest om naar te kijken, je wordt er wel vrolijk van!
Jullie kennen misschien dat bierviltje toch nog? Dat je altijd als maker een rode draad moet hebben in jouw verhalen en daarna komt het vooral neer op consistent doen wat je de kijker belooft. Dat is wat McAfee doet: hij heeft als uitgangspunt om sport als cultureel fenomeen in de VS te vieren en de rest is een kwestie van invulling. Kenmerkend voor de nieuwe mediatijden die eraan komen, is het gesprek dat hij met zijn vaste panel had negen dagen voordat de deal met ESPN naar buiten kwam. Ze hebben het over Southpark en de enorme bedragen die de oorspronkelijke bedenkers cashen. ,,Dan zie je dat je altijd je eigen shit moet hebben. Daarom hoeven mensen ook niet bang te zijn dat we iets anders gaan doen of ons aanpassen. De reden dat ESPN naar ons kwam, is deze show.’’
Voetbalkantine gaat door
Een klein uitstapje nog. Is er in Nederland een show dat een beetje lijkt op die McAfee? In Nederland hebben we natuurlijk geen echte sportcultuur (hoewel, wat nu als je Formule 1, darten, voetbal en wielrennen combineert?) dus je moet eerder denken aan een voetbalshow. Wij van FC Mediacircus tippen De Voetbalkantine dat nu even plaatsmaakt voor het schakelprogramma, maar dat zeer waarschijnlijk volgend jaar terugkeert (want wij hoorden dat de ESPN-directie tevreden is). Met een beetje schaven kan dat wel eens uitgroeien tot iets heel bijzonders. En online? Moeten wij van FC Mediacircus het maar gaan doen op YouTube? Een vast sportpanel neerzetten met Sjoerd Mossou, Thijs Zonneveld en die Telegraaf-jongen van de F1 waarmee we het weekend doornemen? Dagelijks bellen met Marcel van Roosmalen over het sportmediaweekend en met Pieter Zwart doornemen welke trainer de slechtste tactische keuzes maakt?
Nou ja, we doen het ook voor zeven cijfers hoor, lieve mensen van ESPN. Zo zijn we dan ook wel weer.
Ook kenner worden van sport, media en marketing?