01 apr 2023

De cursus aanschuiven bij talkshowtafels in drie stappen

Mediajournalist

Bas Hakker

We hadden het er in FCM 89 over waar talkshows toch elke dag weer die 50 mensen vandaan halen. Aanleiding was het optreden van oud-wielrenner Thomas Dekker die iets vaags met paddenstoelen deed. We houden hier van service en daarom presenteren we een stappenplan om aan te schuiven bij tallkshowtafels

Stap 1: BN’r zijn
Eigenlijk is dat de basis van alles: je moet al een klein beetje bekend zijn. Het maakt niet zoveel uit waarvan mensen jou kennen hoor, maar je moet eerder met je hoofd voor een camera gezeten hebben. Lastig, hoor ik jullie zeggen: ik moet toch een keer ergens beginnen? Dat is waar, in het begin van je talkshowkeizer-status moet je gewoon overal opduiken waar een camera staat. Er zijn immers geen beurzen waar BN’rs worden aangeboden voor talkshows dus tv-redacteuren kijken gewoon op Twitter of op tv voor inspiratie. Vicieuze cirkel, Inderdaad. Wat je dus in het begin moet doen is: iets ritselen en regelen. Heb je een neef bij de TV? Ooit gedanst met de tante van een redacteur? Allemaal gebruiken om aan talkshowtafels te komen (hoi Joost). Begin gewoon eerst bij een kleine regionale talkshow, een leuke podcast en schuif langzaam door.

Stap 2: Leveren
Als je dan eenmaal voor het eerst in een van de honderden talkshows bent, moet je leveren. Weten jullie nog hoe Eus voor het eerst aanschoof bij DWDD? Hij beledigde iedereen in de literaire wereld want dat werkt goed. Vergeet niet dat zo’n start jouw loopbaan een impuls kan geven van een jaar of twintig. ‘Dat durf ik niet….Past niet bij mij’. Schattig natuurlijk, maar het gaat dus om 12 minuten scherpte voor een leven lang gratis studerende kinderen, altijd leuk werk waarbij je alleen hoeft te lullen, goede feesten en altijd leuke gratis kleuren. Dat je het niet voor niets doet. Oh ja, jullie vragen je natuurlijk af of het uitmaakt of je ergens verstand van hebt? Zo ouderwets, we hadden meer verwacht…we dachten dat jullie wel iets van ons geleerd hadden. Wel eens gekeken naar HLF8? Jack van Gelder over politiek, Fred Teeven over het Songfestival, dat maakt echt helemaal niets uit. Het gaat om punt 3.

Stap 3: Een een dingetje hebben…
Dat moet ik even uitleggen. Voor een beetje continuïteit in je loopbaan aan talkshowtafels moet je dus een dingetje hebben. Wat zijn goede dingetjes? Iets voor een goed doel, een boek ofzo? Autisme, oude onderbroeken verzamelen, rommel maken van je huis, je houdt van Vinexwijken, muziek uit de jaren 20. Belangrijk is dat je een dingetje hebt waar mensen zich in herkennen, dingetjes ook die in het nieuws komen. Geen gedoe met rare panfluiten, klassieke muziek of VPRO-docu’s uit de jaren 80 dus, maar jij doet veel in het huishouden als man, kijkt vaak bij je zoon of dochter en goede sloffen vind je belangrijk. Aan heel bijzonder heb je niets op tv, maar wel aan doodnormaal met een klein apart randje (die wet leggen we nog wel eens uit, eerst de basis).

Conclusie
Goed, we nemen de drie stappen nog even samen door. Je moet dus als eerste bekend zijn van tv, een beetje kunnen praten én je moet veel dingetjes hebben. Robert bijvoorbeeld heeft een bekend goed hoofd, kan lekker in puntige zinnen lullen en hij heeft veel dingetjes: Spanje, honden, Oosterse vechtsport, voetbal, trainers, sportbonden, multimedia, podcasts, vastgoed, sportmetaforen, ondernemerschap. Onbegrijpelijk dan ook dat hij niet naar Op1 ging om over Ted Lasso te praten (kon ie direct ons ff promoten).

Ze bellen Robert al vaak bij de talkshows, maar hij moet nog een stap maken en die heet Twitter. Want nu we toch zo lekker zitten te lullen met elkaar: hoe weten redacteuren dan dat je kan praten, een dingetje hebt en dat je bekend bent? Nou ja, daarvoor is twitter. Dus het gaat erom dat er iets gebeurt en dat jij dan de verbinding maakt met die drie bovengenoemde elementen. Een voorbeeld. Stel dat bekend is dat Amalia een hond heeft. Dan is het zaak voor Robert om iets te twitteren als: ‘belangrijk is de goede selectie van het ras. Hadden wij met Bello ook’.

Daarmee los je dus alle problemen op voor de redacteuren: je claimt jouw dingetje. Hup een DM en jij steekt weer 750 eurootjes in het achterzakje voor twaalf minuten werk. Het mooie is trouwens dat deze blog een perpetuum mobile is. Als je eenmaal stap 1 t/m 3 hebt doorlopen, heb je er verder geen omkijken meer naar.

Graag gedaan.

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.