Bij FC Afkicken doen ze het geweldig natuurlijk. Ze hebben daar de conservatieve sportmediawereld behoorlijk laten zweten door alles anders te doen, maar bijten ze ook een beetje door? Is er een strategie mogelijk om van FC Afkicken echt een soort ESPN, AD Sportwereld of NOS te maken?
Stap 1: De rode draad
Neal en zijn vrienden hebben het perfect gedaan natuurlijk, bijna helemaal volgens het contentbusinessmodel van Joe Pulizzi. FC Afkicken heeft een hele goede rode draad als basis genomen: sporters niet van een afstandje bekritiseren, maar dichtbij hen staan als een echte liefhebber.
Stap 2: Publiek opbouwen
Vervolgens ging het vanaf de start in 2015 een publiek opbouwen. Er kwam een YouTube-show en later veel podcasts die allemaal dezelfde basis hadden; de sport vieren. Het werd altijd gemaakt door echte liefhebbers die ze overal vandaan trokken: Kees Kwakman die alles weet, echte voetballiefhebber Yordi Yamali en vele andere talenten die overal in de media opdoken.
En stap 3?
Stap drie is dan het genereren van inkomsten op basis van het publiek dat je hebt opgebouwd. Je hebt een grote fanschare aan je weten te binden door anders te zijn dan de rest (en fans heeft FC Afkicken). Om door te bouwen, moet je een verdienmodel optuigen, simpel gezegd: jouw publiek om een centje vragen. Op die manier kan je namelijk de contentmakers een goed salaris betalen, nóg betere dingen maken en je publiek uitbouwen.
Advertentiemodel
Bij Tonny Media bijvoorbeeld is duidelijk voor een advertentiemodel gekozen. Dat wil zeggen dat je met alle podcasts bij elkaar opgeteld een miljoenenpubliek opbouwt en grote bedrijven toegang biedt tot dat grote publiek. Het is een simpel model: voor elke 1000 luisteraars krijg je 50 euro op je bedrijfsbankrekening per adverteerder. Dus als je elke dag 200.000 luisteraars hebt dan komt er 10.000 euro binnen per adverteerder. Het gevolg is wel dat je altijd shows moet maken voor een groot publiek want Coca-Cola, Heineken en Nike doen niet aan ‘een gezellig nichepubliek’, maar aan massa. Het lijkt te werken want inmiddels heeft het bedrijf meer dan 40 mensen op de loonlijst staan en is het groeiende.
Bij FC Afkicken staan daar tien mensen op, legt co-founder Neal Petersen uit in de podcast van deze week. Petersen vertelt dat FC Afkicken die simpele keuze om puur voor het grote publiek te gaan, niet kan en wil maken. Neal: ,,Ik snap je punt wel dat zo’n model rust geeft en voorspelbaar is, maar ik geloof erin dat een podcast tijd nodig heeft om te groeien. Het gevolg zou zijn dat je alleen maar podcasts maakt waarvan je weet dat ze een groot publiek bereiken, maar helemaal echte liefhebbers die iets maken moeten hun eigen geluid nog zoeken en steeds beter worden. Die halen niet direct duizenden luisteraars binnen en bovendien vind ik dat je altijd jouw eigen mening moet geven en niet de mening die aanslaat bij een groot publiek. Ik geloof erin dat je eerst voor kwaliteit moet gaan, steeds beter worden en dan komen de bedrijven vanzelf. Ik hoor jullie daar ook veel over praten en denk altijd: blijf gewoon een goede podcast maken met FC Mediacircus en dan komt het allemaal vanzelf goed. Dan gaan die bedrijven jullie vanzelf benaderen.’’
En dus, zo legt Neal uit, zie die derde stap er bij FC Afkicken wat anders uit dan bij Tonny. ,,Wij geloven in het bouwen van merken onder het FC Afkicken-label. Dat wil dus zeggen dat we keihard werken aan de kwaliteit van titels als FCA Daily, de Eerste de Beste, de Cor Podcast en de andere titels. Als je ziet wat een werk er wordt besteed aan de productie van de Cor Potcast…en je ziet dat het loont. We geloven erin om voor die podcastmerken samen te werken met lange termijnsponsors waarbij je nadenkt over samenwerking waar beide partijen iets aan hebben. En we beperken ons niet alleen tot sponsoring als inkomstenbron want we gaan bijvoorbeeld ook naar het theater, de show van De Cor Potcast is helemaal uitverkocht. Ook maken we producties in samenwerking met sponsors en zo zullen we steeds een beetje groeien.’’
Ook kenner worden van sport, media en marketing?