17 jul 2023

Als de competitie in het vrouwenvoetbal beter wordt dan volgt de rest van zelf

Mediajournalist

Bas Hakker

Recent ging het in VI Oranjezomer over het verschil in waardering tussen mannen- en vrouwenvoetbal. ING had onderzoek gedaan en daar kwamen wel wat interessante dingen uit: vrouwenvoetbal is nog altijd achtergesteld (71 procent), 69,3 procent vindt dat voetbalsters minder kansen krijgen en 60 procent vindt dat vrouwenvoetbal meer aandacht verdient in de media.
In de discussie viel het vooral op dat mensen maar wat riepen; Rutger had moeite met het niveau van het voetbal, Estevana begon over handbal en de rest kletste eigenlijk maar een beetje raak. Wat je miste is iemand die even de kern van de zaak raakt, namelijk dat het vrouwenvoetbal hard onderweg is, maar dat er nog een heleboel werk ligt dat ergens opgepakt moet worden. Wat dat werk is

  1. De kijkcijfers moeten omhoog
    Er zijn nog steeds forse verschillen in kijkcijfers tussen de mannen en de vrouwen. Bij Oranje zijn de verschillen nog wel te doen, maar in de competitie is het verschil groot. Andere tijden natuurlijk, maar naar de WK-finale van de vrouwen in 2010 keken 9 miljoen mensen en naar de finale van het WK in 2019 5,5 miljoen mensen. Naar de wedstrijd bij de mannen tussen Feyenoord en Ajax keken 2,1 miljoen mensen in januari op ESPN. Dat zijn aantallen die de vrouwen nog (lang) niet halen.
  2. De competitie moet beter
    Ik heb er geen verstand van, maar natuurlijk zie je nog teveel geschuif achterin, fouten van keepers en is het tempo is te laag. Dat is geen onwil, maar gewoon een kwestie van evolutie; te lang is vrouwenvoetbal een pure amateursport geweest en dan gaat het niveau niet omhoog. Betere trainers, betere faciliteiten. Het gaat allemaal gebeuren de komende tijd, maar nog even geduld.
  3. De media moeten beter
    Daar hebben we dan wel weer verstand van. We hebben het er vaak over gehad, maar terwijl bij de mannenploeg de beste journalisten aanwezig zijn die er op de redactie rondlopen is vrouwenvoetbal een klusje voor de minder scherpe messen in de lade. Ze bespreken hoe gezellig het is en welke leuke uitjes er op het programma staan. Je zag het goed bij het EK in 2021; die Mark Parsons kon er natuurlijk geen hol van en niemand stelde daar vragen over.
  4. Op social media zijn er nog wel verschillen
    Op Instagram heeft Lieke Martens 1,2 miljoen volgers terwijl Memhis 16,8 miljoen, Virgil van Dijk 14,4 miljoen en Frenkie de Jong 12 miljoen volgers hebben.

    Ideale wereld
    In een ideale wereld zonder glazen plafonds zijn de salarissen van de speelsters het resultaat van het businessmodel: hoe meer mensen er kijken op tv en in stadions hoe meer inkomsten en dus hoe beter de clubs of de bond kunnen betalen. Bij Oranje krijgen sinds 2022 de mannen en de vrouwen dezelfde premies en dat lijkt terecht; de kijkcijfers en toeschouwersaantallen groeien immers hard naar elkaar toe. Bij de clubs is dat echter een compleet ander verhaal; in de Nederlandse competitie zijn de kijkcijfers en toeschouwersaantallen nog behoorlijk laag en dus vallen de sponsorinkomsten en de salarissen tegen. Clubs betalen spelers een bedrag voor bereik en dat valt gewoon nog een beetje tegen. De grote motor van de gelijke behandeling in geld en aandacht is niet het succes van Oranje, maar het verbeteren van de kwaliteit van de competitie. Weten jullie trouwen wat die ontwikkeling wel eens kan versnellen? Sponsors….want zij hebben – horen wij – extra veel belangstelling in het vrouwenvoetbal omdat je daar als sponsor nog echt het verschil kan maken.

We gaan het zien.

Ook kenner worden van sport, media en marketing?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.